گسترش همکاری ایران و اتریش با رفع تحریم بانکی
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هانس بورگ شیلینگ وزیر دارایی اتریش و هیئت اقتصادی همراه اظهار داشت: اتریش همراه با آلمان همواره برای همکاری های اقتصادی با ایران پیش قدم شده و در حال حاضر فرصت های خوب اقتصادی و تجاری برای دو کشور فراهم شده است.
 
نعمت زاده  افزود: پس از توافق برجام کلیه ابهامات بانک های اروپایی در خصوص ادامه همکاری با ایران حل شد و مجوزهای اوفک و وزارت خارجه آمریکا جای هیچ نگرانی از بابت جریمه های آتی مبنی بر همکاری با ایران را نگذاشته است.
 
وزیر صنعت ضمن بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده که بانک های اروپایی احتیاط را کنار گذاشته و وارد عمل شوند، تاکید کرد: نباید فرصت ها را از دست داد ، برخی تجار و شرکت های ایرانی برای همکاری با اروپایی‌ها پیش قدم شده اند اما به‌دلیل تعلل طرف خارجی در مشارکت دچار تردید شده اند.
 
نعمت زاده بیان کرد: در دوران تحریم، تجار دو کشور بصورت غیرمستقیم با هم ارتباط داشتند که هم پرهزینه بوده و هم ریسک بالایی داشت .  در طول دوران همکاری با طرف مقابل تا به حال وعده ای را نداده ایم که عملی شده، نباشد و این اطمینان وجود دارد تا تجار دو کشور به راحتی با هم همکاری کنند.
 
وی تأکید کرد: ما خود را ملزم به رعایت قوانین بین المللی بخصوص در بخش های مالی و بانکی می دانیم و با شروع اجرایی شدن همکاری ها اعتماد سازی بیشتری صورت خواهد پذیرفت.
 
نعمت زاده در جمع خبرنگاران در خصوص دیدار با هئیت اقتصادی اتریش گفت: در این دیدار اولویت های حوزه های همکاری دو کشور مشخص شد و طرفین در خصوص ضرورت تسریع و عادی سازی روابط بانکی و تأمین منابع مالی پروژه ها و فاینانس و سرمایه گذاری  صحبت کردند.
 
وی افزود: تیم اتریشی و برخی بانک های این کشور نگرانی هایی را در خصوص موانع حقوقی و قانونی همکاری داشتند، که موارد جزئی است و حل خواهد شد.
 
نعمت زاده با اشاره به بیمه تضمین صادرات برخی پروژه ها توسط بانک های اتریشی گفت: بیمه تضمین صادرات و سرمایه گذاری در مورد قطعات خودرو و فولاد و ضمانت های لازم صادر شده و ال سی ها باز خواهد شد.
 
وزیر صنعت بیان کرد: در کمیسیون مشترک دو کشور که قبلاً تشکیل شده بود، برنامه ای ٥ساله در خصوص همکاریهای علمی و فناوری تدوین شده و دانشگاه های دو کشور در این خصوص ارتباط خوبی با هم برقرار کردند.
 
وی تصریح کرد: شرکت گل گهر اخیراً قرارداد خط تولید ورق های فولادی  به ارزش  ٨٧٠ میلیون یورویی را امضا کرده که فاینانس و پوشش بیمه ای آن توسط اتریشی ها انجام خواهد شد.
 
وزیر صنعت با اشاره به همکاری های شرکت های ایرانی و اتریشی در موردخودروسازی گفت: اتریش یکی از بهترین کشورهای فعال در بخش تولید و ساخت قطعات خودرو است و طی همکاری مشترکی که با مرکز تحقیقات ABL این کشور صورت گرفته، موتور ٣سیلندر طراحی شده که ظرف ٢سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.