به گزارش مهر، برای یازدهمین ماه متوالی سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی ثابت مانده است و پیش بینی می شود این سهمیه تا ساعت ۲۴ دوشنبه ۳۰ آبان ماه در کارتهای هوشمند سوخت خودروها واریز شود.
بر این اساس < آبان ماه سالجاری بنزین سهمیه ای خودروهای شخصی ۶۰ لیتر و با نرخ نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین در سومین ماه فصل پاییز، برای موتورسیکلتها ۲۵ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای و برای خودروهای شخصی ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین آزاد(۷۰۰ تومانی) پیش بینی شده است.

در همین حال، سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است ضمن آنکه برای آذر ماه سالجاری هم هیچگونه محدودیت زمانی برای استفاده از سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره شده در کارتها تعیین نشده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد که از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که استفاده از این فرآورده استراتژیک نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود ۵ درصد کاشه مواجه شده است.

اختلاف مجلس و دولت با بنزین تک نرخی

به گزارش مهر، پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها، بنزین معمولی یارانه ای ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای ۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جایگاههای کشور عرضه شده است.

در این میان، همزمان با شمارش معکوش برای اجرای فاز دوم این جراحی اقتصادی، تک نرخی شدن قیمت بنزین به عنوان یکی از استراتژیک ترین کالاهای مصرفی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اخیرا با بیان اینکه یکی از گزینه های اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه ها عرضه تک نرخی بنزین است، گفته است: هنوز تصمیمی در نحوه و زمان اجرا قانون هدفمندی یارانه ها گرفته نشده است.

از سوی دیگر، عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پیش از آن با تاکید بر اینکه سیاست بلندمدت دولت تک نرخی کردن عرضه بنزین است از احتمال حذف سهمیه برخی از موتور سیکلت‌ها و خودروها خبر داده و به مهر گفته بود: فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت و سهمیه بنزین خودروها نداریم.

همزمان با مطرح شدن طرح دولت مبنی بر برنامه ریزی برای تک نرخی شدن قیمت بنزین، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح را غیر قانونی اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس، جهانبخش امینی با بیان اینکه تک نرخی کردن قیمت بنزین باتوجه به قیمت تمام شده بنزین و عدم رعایت شیب پنج ساله اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، خلاف قانون است، گفته است: تک نرخی شدن بنزین از برنامه های بلندمدت قانون هدفمند کردن یارانه ها بوده که قرار بود پس از ۵ سال با شیب ملایم سوبسیدهای بخش انرژی قطع شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه برای تک نرخی کردن یا تغییر بهای بنزین نیاز به مجوز کمیسیون انرژی مجلس است، بیان کرده است: در شرایط فعلی افزایش یا حذف سهمیه های بنزین در کارتهای سوخت خلاف قانون است.