به گزارش ايسنا، شركت خودروسازي راين - از شركتهاي تابع گروه كرمان خودرو - كه به پايان قراردادش با شركت كرهاي هيونداي در زمينه توليد خودروهاي آوانته و ورنا نزديك ميشود، قصد دارد همكاري جديدي را در زمينه توليد خودرو با شركت خودروسازي گريت وال موتور چين آغاز كند.

براساس آخرین اخبار منتشره شده قرار است دو مدل خودرو سواری شرکت چینی تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده وارد بازار ایران شود. Voleex C۱۰ خودرو شهری و کوچک گریت وال موتور یکی از دو خودرویی است که قرار است روانه بازار ایران شود. این خودرو هم‌اکنون در کارخانه شرکت چینی در بلغارستان نیز تولید می‌شود. مدل دیگر همین خودرو یعنی C۳۰ هم قرار است به زودی وارد بازار ایران شود.

شرکت گریت ‌وال موتور در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد و در سال قبل بزرگترین سازنده خودروهای دودیفرانسیلی در چین لقب گرفت. ظرفیت تولید این شرکت سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه بوده، اما فروش این شرکت در سال قبل کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه بود.

گریت‌ وال همچنین کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال صادر می‌کند. خودرو دودیفرانسیلی هاوال سری H این شرکت دومین خودروی دودیفرانسیلی پر فروش در بازار چین طی سال قبل بود.

این شرکت همچنین در سال جاری فروش خودروهای برقی ساخت خود را در بازار چین در دستور کار خود قرار داده است. گریت وال در نمایشگاه خودروی گوآنگژو ۲۰۱۰ یک مدل خودروی دودیفرانسیلی تمام برقی خود را در معرض دید عموم قرار داد.

گریت ‌وال در بازارهایی مانند آفریقا، ‌استرالیا، ‌اروپا، خاورمیانه، ‌روسیه، آمریکای جنوبی و جنوب آسیا خودروهایش را فروخته است. تا سال ۲۰۰۶ این شرکت محصولاتش را به ۶۰ کشور دنیا صادر کرد.

شرکت خودروسازی راین در سال جاری تولید هیوندای ورنا را متوقف کرده و تولید هیوندای آوانته نیز با کاهش نزدیک به ۴۰ درصدی به هزار و ۲۸۰ دستگاه رسیده است.

از سوي ديگر اخيرا معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) اعلام كرد كه گروه بهمن نيز در حال مذاكره با يك شركت چيني براي توليد مشاركتي خودرو است. معاون ايدرو بدون نام بردن از نام اين شركت اعلام كرد كه اين شركت از بين ۱۰ شركت بزرگ خودروسازي چين انتخاب شده است.