مصوبه تحریم‌های جدید ایران در سنا به سد قانون اساسی آمریکا خورد

 به گفته قانونگذاران آمریکایی، مصوبه اعمال تحریم های جدید علیه  ایران و روسیه که هفته گذشته تقریبا به صورت اجماعی به تصویب سنای آمریکا رسید، با یک مشکل رویه ای مواجه شده که می تواند از به رای گذاشتن فوری آن در مجلس نمایندگان آمریکا جلوگیری کند.

قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران که تحریم هایی جدید علیه روسیه را نیز در بر می گیرد، هفته گذشته با 98 رای موافق در برابر 2 رای مخالف به تصویب سنا رسید. به نظر می رسید که این رای قاطع ممکن است تمایل دولت ترامپ برای روابط گرم تر با روسیه را با پیچیدگی مواجه خواهد ساخت.

اما این مصوبه قبل از آنکه برای امضا یا وتو به دست ترامپ برسد، باید ابتدا به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نیز برسد و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا اکنون دریافته اند که این مصوبه ناقض یک مقرره قانون اساسی است که می گوید هر طرحی که درآمدهای دولت را افزایش بدهد، باید توسط مجلس نمایندگان مطرح گردد.

کوین بردلی، رئیس جمهوری خواه کمیته راه ها و شیوه های مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: «طرح نهایی و لحن نهایی آن یکی از مقررات قانون اساسی را نقض کرده است.»

دموکرات ها گفته اند جمهوری خواهان برای نشان دادن وفاداری خود به ترامپ این طرح را متوقف می کنند. دولت ترامپ از بسته تحریمی جدید انتقاد کرده و گفته این بسته احتمالا بیش از حد محدود کننده است. در گذشته، دموکرات ها گفته بودند، رهبران مجلس نمایندگان با رای گیری فوری در مورد نسخه های مشابهی از مصوبات سنا، بدون بحث بیشتر بر چنین مخالفت هایی فائق می آمدند.

بردی افزود، رهبران مجلس نمایندگان در حال کار با کمیته های امور خارجی سنا و مجلس نمایندگان هستند تا ببینند چه باید کرد، اما سنا می تواند با به روز رسانی فوری این طرح و ارسال مجدد آن به مجلس نمایندگان این مشکل را حل کند.