ارزیابی عملکرد دولت در بخش کشاورزی

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت دستاوردهای بخش کشاورزی با خبر شویم:


محمد علی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های اخیر استفاده از سامانه های نوین آبیاری تأثیر بسزایی در افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب دارد.


وی افزود: علی رغم مصرف بالای آب در بخش کشاورزی اما راندمان آبیاری تعریفی ندارد.


شاعری با بیان اینکه 400 هزار هکتار اراضی در برنامه پنجم توسعه مجهز به آبیاری تحت فشار هستند، گفت: گرچه این رقم ایده آل نیست اما در مقایسه با دورهای قبل گام مهمی در این زمینه برداشته شده است.


سخنگوی کمیسسیون کشاورزی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده‌ایم که سالانه تجهیز 600 هزار هکتار اراضی به سیستم های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار دهند که بدین منظور اعتبارات لازم نیز در نظر گرفته شده است.


وی با اشاره به اینکه توسعه سیستم های نوین آبیاری تأثیر بسزایی در حفظ ذخایر سفره های زیر زمینی دارد، تصریح کرد: طی پنج سال آینده پیش‌بینی می شود که سه میلیون هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری های نوین قرار بگیرند که با اجرای این مصوبه سالانه حداقل 100 میلیارد متر مکعب صرفه جویی آب را خواهیم داشت .

چه عواملی افزایش 4 برابری درآمد گندمکار را رقم زد؟


علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمگاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: علی رغم آنکه 6 میلیون هکتار از اراضی در دولت دهم به کشت گندم اختصاص داشت اما میزان خرید در پایان دولت 4 میلیون و 80 هزارتن بود.


وی افزود: درآمد یک میلیون و 250 هزار گندمکار از فروش 4 میلیون و 800 هزار تن گندم با احتساب تورم 32 درصدی تنها 4 هزار میلیارد  تومان بود.


قلی ایمانی ادامه داد: با برنامه ریزی معاونت زراعت وزارت جهاد در دولت یازدهم افزایش ضریب خوداتکایی با اقداماتی نظیر تأمین به موقع نهاده‌ها، آموزش و ترویج، استفاده از تشکل‌های مردم نهاد و ارتباط تنگاتنگ با کشاورزان در عرصه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمگاران با اشاره به وضعیت خرید گندم طی چند سال اخیر بیان کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم ر سال 91، 6 میلیون و 200 هزارتن، 92، 8 میلیون و 200 هزارتن و سال گذشته 11 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد که با این وجود سهم کشاورزان به 15 هزار میلیارد تومان ارتقاء یافت.


وی در ادامه افزود: علی رغم کاهش 400 هزارهکتار سطح زیر کشت گندم و تورم از 32 به 11 درصد باید گفت که درآمد گندمگاران طی چند سال اخیر 4 برابر افزایش داشته است.


قلی ایمانی با اشاره به مقایسه وضعیت ذخیره گندم اظهار داشت: در پایان دولت دهم ذخیره گندم در سیلوها جوابگوی نیاز کمتر از 10 روز  کشور بود و این درحالی است که ذخیره موجود در سیلوها جوابگوی نیاز یکسال کشور است.


آخرین وضعیت ضریب خوداتکایی محصولات استراتژیک


حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، بیان کرد: طی 4 سال اخیر خودکفایی در شکر به بیش از 75 درصد رسید و این درحالی است که در ابتدای دولت این رقم کمتر از 50 درصد بوده است.


وی با اشاره به وضعیت واردات شکر افزود: سالانه 2 میلیون و 585 هزارتن شکر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این درحالی است که سال 85، 2 میلیون و 300 هزارتن شکر به کشور وارد شد.


به گفته عباسی معروفان علی رغم افزایش جمعیت ظرف سه سال آینده با توسعه کشت چغندر پاییزه به خودکفایی صد درصدی خواهیم رسید.


معاون داخلی بازرگانی دولتی با اشاره به آخرین وضعیت واردات دانه های روغنی بیان کرد: سالانه به طور متوسط یک میلیون و 400 هزارتن روغن خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در یک مقطعی 100 درصد نیاز از طریق واردات تأمین می شد که این رقم با اقدامات حمایتی به 88 درصد رسیده است.


وی در ادامه افزود: طی چهار سال اخیر برای خرید محصولات کشاورزی 9 میلیارد دلار هزینه کردیم که این رقم سال گذشته به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار تقلیل یافته است.


عباسی معروفان با اشاره به وضعیت تولید برنج تصریح کرد: با توجه به بحران منابع آبی و آب بر بودن تولید خودکفایی در این محصول امکان پذیر  نیست .