زمزمه افزایش قیمت محصولات لبنی

محصولات لبنی از سهم و نقش بسزایی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی برخوردار است تا جایی که برخی از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت عمومی، افزایش قیمت تولیدات مرتبط با این حوزه را به مثابه کاهش قدرت خرید خانوار و به تبع آن،افزایشِ ضریبِ بروز برخی بیماری ها قلمداد می کنند.

در طول سالیان گذشته نیز،رشد و افزایش قیمت محصولات لبنی با حساسیت بیشتری(در مقایسه با دیگر اقلام و محصولات غذایی)دنبال شده است.

چندی پیش و به تعبیری دقیق تر،در ایام عید نوروز و با استفاده از فضای تعطیلات و شاید سرگرم بودن مردم و مسئولان ذیربط به دید و بازدید های عید،برخی از کارخانجات و تولید کنندگان لبنی،آرام و بی سر و صدا اقدام به افزایش خودسرانه قیمت ها نمودند.

البته این اقدام،از سوی مراجع و دستگاه های ذیربط بی پاسخ نماند و با ورود جدی نهادهای مربوطه،نرخ ها به حالت قبل بازگشت.

قصه افزایش قیمت محصولات لبنی،پدیده ای نوظهور نیست و در طول سالیان گذشته نیز این میل به افزایش نرخ ها،به طرق مختلف،ظهور و بروز پیدا کرده است.

چندی پیش نیز،کارخانجات لبنی،موضوع بالا بردن قیمت ها را بصورت رسمی مطرح کردند،اقدامی که به نظر می رسد با توجه به مداخله ای که در ماه های ابتدایی سال از سوی دستگاه های نظارتی عملیاتی شد،این بار فعالان عرصه تولید لبنیات تلاش می کنند در چارچوب های به اصطلاح قانونی و در قالب و ساز وکارهای رسمی و اداری ، موضوع افزایش نرخ ها را دنبال کنند.

سعید دانایی فرد،یکی از فعالان حوزه تولید محصولات لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،توجیه این افزایش قیمت را به بالا رفتن هزینه های تولید معطوف و مرتبط می داند.

وی افزود:به واقع در صورت عدم افزایش قیمت ها،با زیان دهی مواجه خواهیم شد و روا نیست تثبیت قیمت ها،به ضرر و زیان واحدهای تولید کننده منتهی شود.

دانایی فرد عنوان کرد:می طلبد در این شرایط،متولیان امر،نسبت به بازبینی در نحوه قیمت گذاری ها مبادرت ورزند تا بتوان به نحو منطقی و معقولانه به امر تولید بپردازیم.

البته این اظهار نظر از سوی برخی تولید کنندگان شیر غیر منطقی عنوان می شود و به زعم برخی از فعالان عرصه تولید شیر،طرح موضوع افزایش هزینه های تولید،بهانه ای بیش نیست زیرا در حال حاضر شیر به عنوان مواد اولیه و پایه تولید محصولات لبنی،با افزایش قیمت همراه نشده و اتفاق و رخداد خاصی نیز در این حوزه نیفتاده که با اتکای به آن اینچنین استدلال و استنباط شود که هزینه های تولید افزایش یافته است.

محمد شرفی،فعال در حوزه تولید شیر و یکی از دامداران فعال در غرب استان تهران گفت:در برخی نقاط و حوزه ها نه تنها قیمت و نرخ شیر خریداری شده از سوی کارخانجات و تولید کنندگان محصولات لبنی افزایش نیافته بلکه با کاهش 50 تا 100 تومانی در هر کیلو نیز همراه بوده است.

وی افزود:توجیه مطرح شده در خصوص این کاهش قیمت،ناظر بر این موضوع می باشد که کارخانجات تولید مواد لبنی با ضرر و زیان هایی مواجه شده اند که برای جبران آن ناچار هستند قیمت ها را 50 تا 100 تومان کاهش دهند تا بتوان از این کاهش در جهت رفع ضرر و زیان ها بهره برند.

منطق برخی کارخانجات لبنی،دوگانه و متناقض است

محمد حسین ایروانی،یکی دیگر از دامداران فعال در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به تلاش مراکز و کاخانجات تولید محصولات لبنی برای کاهش قیمت شیر در طول ماه ها و سالیان گذشته عنوان کرد:متاسفانه توجیه،منطق و استاندارد های تحلیلی و ارزیابی برخی از این مراکز(کارخانجات مواد لبنی)منطقی نیست و بصورت دوگانه و متناقض نمود پیدا می کند.

وی افزود:متولیان برخی از کارخانجات تولیدی،در شرایطی افزایش هزینه تولید را به بهانه و دستاویزی برای کاهش نرخ خرید شیر از دامداران تبدیل کرده اند که گویی دامداران یا تولید کنندگان شیر با هیچگونه افزایش قیمتیِ هزینه تولید مواجه نبوده اند.

ایروانی گفت:به تبع،هزینه و دستمزد کارگر،حامل های انرژی،نهاده ها و...در طول سالیان گذشته با افزایش همراه بوده اما ظاهرا این افزایش ها،صرفا مشمول برخی کارخانجات لبنی می شود و تولید کنندگان شیر نباید نسبت به افزایش قیمت مبادرت ورزند !

این دامدار فعال در غرب استان تهران عنوان کرد:به نظر می رسد،برخی از تولید کنندگان لبنی با عنایت به فساد پذیری شیر و تاریخ انقضای کوتاه مدت آن،از شرایط سوء استفاده می کنند زیرا در صورت عدم خرید،شیر فاسد می شود و از این مسمومیت و فساد،این تولید کنندگان شیر هستند که متضرر خواهند شد.

افزایش قیمت شیر در دست بررسی است/صرفا با ارائه درخواست نمی توان افزایش نرخ ها را قطعی دانست

مهدی هدایتی،یکی از فعالان اسبق در حوزه تولید محصولات لبنی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به عدم افرایش قیمت ها در طول دو تا سه سال گذشته،گفت:اگرچه در ابتدای سال جاری برخی از مراکز تولید محصولات لبنی خودسرانه به افزاش قیمت ها مبادرت ورزیدند،اما ورود دستگاه های ذیربط نظارتی،عملا مانع بالا رفتن قیمت ها شد.

وی افزود:امید آن می رود دستگاه ها و نهادهای مربوطه با بررسی این درخواست، آینده قیمت محصولات لبنی را مشخص کنند تا هر از چند گاهی شاهد افزایش موردی،مقطعی و خودسرانه از سوی فعالان این بخش نباشیم و البته انتظار می رود فرآیند بررسی به نحوی پیش رود که منافع هر دو طرف،عرضه کنندگان و متقاضیان مد نظر قرار گیرد.

هدایتی عنوان کرد:ناگفته نماند که صرفا با ارائه درخواست نمی توان اینچنین استدلال کرد که پس لزوما قیمت ها افزایش خواهد یافت زیرا حصول این امر مستلزم بررسی و مطالعه دلایل و مستندات متقاضیان افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد بود.

فارغ از این اظهار نظرها،امید است سازمان حمایت با مد نظر قرار دادن جمیع شرایط در این خصوص تصمیم گیری کند و البته در این میان،دقت و توجه هر چه بیشتر دستگاه های مربوطه به فعالان حوزه تولید شیر نیز ضرورتی است که باید در صدر اولویت ها قرار گیرد تا بتوان در سایه همدلی،همگرایی و تلاش فزاینده و سازنده،محصولات لبنی با کیفیت را در اختیار بازار هدف و جامعه متقاضی قرار داد و حتی در عرصه صادرات تولیدات مذکور نیز به توفیقات هر بیشتری نائل شد.