به گزارش ايسنا، مسكن مهر كه اجراي آن در دولت نهم آغاز و در دولت دهم با جديت بيشتري پيگيري شد همواره به دليل مكانهاي در نظر گرفته شده براي ساخت، مورد انتقاد بسياري از كارشناسان بود بهطوريكه بسياري اين طرح را در حل مشكل مسكن موثر اعلام كردند مشروط بر اينكه در داخل شهرها ساخته شود.

بر این اساس، کارشناسان وجود زیرساختهای لازم در داخل شهرها و همچنین نزدیک بودن محل سکونت و اشتغال متقاضیان را امری مهم دانسته و اعلام کردند: با توجه به نبود امکانات حمل و نقل مناسب، بهتر است که چنین طرح‌هایی در داخل شهرها و به ویژه بافت فرسوده ساخته شوند.

اکنون حدود چهار سال از آغاز اجرای این طرح ملی می‌گذرد و دو میلیون و ۶۰۰هزار واحد مسکونی مهر در کشور در دست ساخت است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد آن مسکن مهر شهری است و بنا به اعلام مسوولان این واحد‌ها تا پایان سال ۹۱ بهره‌برداری و تحویل متقاضیان می‌شود.

اما پس از تاکید بسیار کارشناسان اکنون زمزمه‌های تغییر روش اجرای مسکن مهر شنیده می‌شود به این صورت که در سهمیه سال ۹۱ قراردادها به سمت مسکن مهر خودمالکی هدایت می‌شود و متقاضیان مالک عرصه و اعیان، می‌شوند.

در این راستا رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این‌که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد ساخت مسکن مهر به‌صورت خودمالک را داد، اظهار کرد: فرهنگ مردم به‌گونه‌ای است که می‌خواهند مالک عرصه و عیان باشند.

ایرج رهبر با اشاره به این‌که در این روش دولت متعهد نیست که زمین را تامین کند، ادامه داد: علاوه بر این‌که انبوه‌سازان می‌توانند اقدام به تامین زمین کنند مالکان نیز می‌توانند در ساخت مسکن مهر مشارکت و از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند.

وی با بیان این‌که در این روش ساخت مسکن مهر رقابتی می‌شود، تصریح کرد: انبوه‌سازانی که زمین‌های مناسب‌تری برای ساخت مسکن مهر در نظر بگیرند و با قیمت مناسب‌تر اقدام به ساخت کنند می‌توانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به مشکل کمبود زمین در کلان‌شهرها چه زمین‌هایی را برای ساخت مسکن مهر در نظر می‌گیرید؟ گفت: هدف ما ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده است به این‌صورت که یا در این بافت‌ها با مالکان مشارکت یا اقدام به خرید زمین می‌کنیم.

وی درباره قیمت ساخت تصریح کرد: قیمت ساخت مسکن مهر ۹۹ ساله ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده اما هزینه ساخت مسکن مهر خود مالک رقابتی تعیین می‌شود.

این تغییر روش اجرای طرح مسکن مهر در حالی مطرح شده که وزیر راه و شهرسازی چندی پیش از مذاکره با مشاوران املاک برای انجام کارگزاری مسکن مهر خبر داد تا ۴۰ هزار واحد مسکن مهر که به نظر می‌رسد به دلیل موقعیت مکانی چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند را به متقاضیان واجد شرایط واگذار کنند.

به گزارش ايسنا، با توجه به اينكه دولت كاهش زمينخواري را از آثار اجراي طرح مسكن مهر اعلام ميكند و معتقد است با اجراي اين طرح، مسكن از كالاي سرمايهاي به كالاي مصرفي تبديل شده است، بهنظر ميرسد بايد نظارت كافي بر اجراي طرح مسكن مهر با اين روش صورت بگيرد تا باز هم شاهد افزايش بيرويه قيمت مسكن و سو استفاده برخي سودجويان نباشيم به علاوه بهتر است دولت كف و سقفي را براي ميزان آورده متقاضيان مشخص كند تا اكنون كه اين طرح براساس نظر كارشناسان در حال هدايت شدن به داخل شهرها است بتواند دولت را بهطور واقعي در حل مشكل مسكن كشور كه از وعدههاي دولت بوده است، كمك كند.