اوضاع کارگران خارجی در عربستان بدتر شد

درحالی‌که کارگران خارجی عربستان به شدت با مشکل اشتغال و دریافت حقوق مواجه هستند، دولت سعودی اجرای قانونی را در این کشور کلید زده است که عملاً اوضاع نابسامان کارگران خارجی در این کشور را بدتر می‌کند.

به گزارش آرینیوز، روز گذشته اجرای قانون دریافت مالیات از کارگران خارجی مقیم عربستان تحت عنوان "مالیات مهاجرت" آغاز شد.

بر این اساس هر کارگر خارجی و اعضای خانواده او که در عربستان زندگی می کنند، به ازای هر نفر باید 100 ریال سعودی مالیات پرداخت کند.

با اجرای این قانون که برای بودجه سال 2017 این کشور تعریف شده و قرار است طی سال‌های آینده اجرایی شود، طی سال جاری مالیات اتباع خارجی به ازای هر نفر 100 ریال تعیین شده اما این رقم در سال آینده میلادی دو برابر شده و به 200 ریال افزایش خواهد یافت.

قرار است در سال 2019 این مالیات به 300 ریال رسیده و در سال 2020 نیز به ازای هر نفر برای اقامت یک ساله در عربستان 400 ریال مالیات دریافت شود.

بنا به اعلام مقامات سعودی این مالیات در زمان مراجعه کارگران خارجی برای تمدید مجوز اقامت خود در این کشور دریافت خواهد شد.

با این حساب یک کارگری که با دو فرزند و همسر خود در عربستان زندگی می‌کنند، باید برای تمدید اقامت خود در عربستان طی 4 سال آینده، 4 هزار ریال سعودی پرداخت کنند.

این درحالی‌ است که مشکل این کارگران خارجی به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه به دلیل بحران اقتصادی در عربستان و لغو اجرای بسیاری از پروژه‌ها این کشور با مشکل پرداخت حقوق مواجه است.

از سوی دیگر دولت عربستان شرکت‌هایی را که تعداد کارگران خارجی آنها از تعداد کارگران سعودی بیشتر باشد را نیز جریمه می‌کند.

هم‌اکنون هر شرکتی که کارگر خارجی بیشتری دارد، به ازای هر کارگر مازاد ماهانه 200 ریال به دولت عربستان جریمه می‌دهد و قرار است طی سال آینده و تا سال 2020 سالانه 200 ریال به این جریمه افزوده شود و عملا این رقم به 800 ریال افزایش یابد.