چگونه می‌توان از رکود اقتصادی عبور کرد؟

 بسیاری از اصناف، واحدها و مراکز تولیدی و صنعتی به دلیل همین عارضه (رکود دامنه‌دار و متداوم سالیان اخیر) مجبور به ترک فعالیت، تعدیل نیرو و کاهش ضریب تولید یا سرمایه گذاری شده‌اند.

در ذیل این گزارش، تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، راهکارهای مؤثر و مقتضی برای برون رفت از این مشکل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

لزوم حمایت مضاعف از سیاست های تولیدی و اشتغالزا

موسی نجف پور،کارشناس اقتصادی ، با اشاره به نقش تعیین کننده تولید و اشتغال در رفع رکود اقتصادی اظهار داشت:  یکی از اصلی ترین ریشه های ظهور و بروز رکود به حوزه تولید باز می‌گردد و در صورت حمایت مضاعف از این عرصه خطیر و حساس، قطعاً شاهد حصول توفیقات اقتصادی بسیاری خواهیم بود.

وی افزود: اگرچه برخی این‌چنین مطرح می‌کنند که با عنایت به دستیابی به رشد اقتصادی، رکود نیز در بازار ایران ضعیف و کمرنگ شده، اما به اعتقاد بنده اصلی‌ترین شاخص برای سنجش میزان رکود در بازار به همان سفره های مردم باز می‌گردد.

نجف پور عنوان کرد: مهمترین بازتاب شکوفایی اقتصادی را می‌توان در معیشت مردم جستجو کرد و به تبع در شرایطی که بسیاری از صاحبان صنایع و تولید و بخصوص اصناف از وضعیت و شرایط کسب و کار خویش گلایه مند هستند، نمی توان مدعی بود که رکود از اقتصاد رخت بر بسته است.

کارشناس اقتصادی گفت: یکی از اساسی ترین نیازها و مؤلفه‌ها برای برون رفت از چالشِ رکود، به اجرایی شدن سیاست های اقتصادی مقاومتی معطوف می شود و قطعاً با عملیاتی ساختن دقیق برنامه‌ها و اهداف این حوزه، مشکلات بخش های متعدد اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد که این توفیقات می تواند، مشمول بخش ها و حوزه های متعددی همچون تولید، اشتغال و رونقِ کسب و کارِ اصناف و...شود.

وی افزود: حمایت از تولید مستلزم توجه به سه عرصه تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده است و در صورت بروز نارسایی و معضل در هر یک از این بخش ها، قطعاً روند و فرآیند حصول رونق اقتصادی با موانعی جدی مواجه خواهد شد.

نجف پور گفت:  در حال حاضر در بخش توزیع، با مشکل و معضل چندانی مواجه نیستیم و عمده چالش‌ها به حوزه تولید و مصرف باز می‌گردد که در بخش اول، ریشه مشکلات به کاهش سرمایه در گردش و در بخش دوم نیز به کاهش قدرت خرید مردم باز می گردد.

معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی باید تقویت شوند

سودابه شیرازی، دانش آموخته رشته اقتصاد ، با اشاره به لزوم تسهیلِ نقش آفرینیِ بخش خصوصی در عرصه های تولید و صنعتی گفت: یکی از پایه های اساسی در دستیابی به پیشرفت و شکوفایی اقتصادی، به نحوه و میزان فعالیت بخش خصوصی معطوف می شود.

وی افزود: به تبع برای تقویت انگیزش فعالان بخش خصوصی باید نسبت به تعریف معافیت های مالیاتی و تدوین مشوق های مؤثر، اقدامات لازم عملیاتی شود در غیر این‌صورت صرفاً با بحث، سخنرانی و اعلام آمادگی برای حمایت از بخش خصوصی به‌صورت بیانی یا زبانی، برون رفت از مشکلات آزار دهنده اقتصادی میسر نخواهد شد.

شیرازی عنوان کرد: تعریف و طراحی تسهیلات ارزان قیمت برای فعالان بخش تولیدی و صنعتی از دیگر ضروریاتی است که با اجرایی شدن آن بسیاری از موانع در مسیر فعالیت های مذکور، مرتفع می شود و به تبع در چنین شرایطی انگیزه بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صنعت گران برای نقش آفرینی هر چه بیشتر افزایش می یابد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت بعدی برای برون رفت از رکود اقتصادی، به کنترل و مهار واردات بی رویه باز می گردد، زیرا به‌طور طبیعی، جامعه نیازمند محصولات و اقلام و تولیدات متنوعی است که در هر شرایطی امکان گریز از آن وجود ندارد.

شیرازی گفت: در چنین بستر و شرایطی، در صورت تأمین نیاز داخلی بازار از محل تولیدات بومی و ایرانی، شاهد رونق هر چه بیشتری در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود و این توفیق، دستاوردی است که اقتصاد کشور را با تغییرات و تحولاتی سازنده همراه خواهد ساخت.

دانش آموخته رشته اقتصادی در خاتمه یادآور شد: البته به موازات تلاش برای اجرایی شدن سیاست های مذکور باید در جهت مقابله و مبارزه و پیش گیری از ظهور و بروز رانت و فساد نیز تلاش فزآینده تری شود، زیرا ریشه بخشی از واردات های بی رویه به رانت و فساد گره خورده که محدود شدن و تنگ تر شدن عرصه برای بازیگران و بازیگردانان این حوزه ، در تأمین منویات مقام معظم رهبری و پاسخ مثبت به مطالبات عمومی مردمی در بخش اقتصادی ، مثمرثمر خواهد بود.