قیمت پژو ۲۰۰۸ برای «شروع تحویل» اعلام شد

ابهام مطرح شده درباره نامعلوم بودن قیمت نهایی پژو 2008 انتقادات زیادی را طی روزهای گذشته از سوی رسانه ها و مردم در پی داشت و همه خواستار شفاف سازی مدیران ایران خودرو در این خصوص بودند. در چنین شرایطی یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو امروز به جای شفاف سازی و اعلام قیمت قطعی این خودرو، اعلام کرد که نرخ پژو 2008 برای آغاز تحویل این خودرو 98 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.

البته یکه‌زارع برای اعمال این قیمت نیز شرط و شروطی قرار داده و گفته: این قیمت در صورتی اعمال خواهد شد که عوامل موثر بر قیمت تمام شده به ویژه نرخ ارز نسبت به شرایط کنونی ثابت بماند و تغییر نکند.

این اظهارنظر مدیرعامل ایران خودرو نه تنها ابهام در قیمت نهایی این خودروی فرانسوی را برطرف نکرد، بلکه ابهام بیشتری را در مورد قیمت این خودرو ایجاد می‌کند. در صورتی که قیمت خودروهای تحویلی در ماه‌های بعدی بالاتر از نرخ اعلام شده باشد، بازار سیاه خرید و فروش حواله پژو 2008 تقویت خواهد شد و در غیر اینصورت، اگر قیمت تحویل در ماه‌های بعدی پایین‌تر از این نرخ باشد، خریداران اولیه متضرر خواهند شد.

در حال حاضر با وجود اینکه امکان صلح در قرارداد پژو 2008 وجود ندارد اما حواله‌های این خودرو با قیمت‌های مختلف از 63 میلیون تومان تا 70 و 80 میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

* مغایرت اظهار نظر یکه زارع و وزیر صنعت

طبق گفته یکه زارع، قیمت پژو 2008 در آغاز تحویل 98 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود و باید دید این رقم برای تحویل‌های بعد از آن، بالاتر خواهد رفت یا کاهش می‌یابد؟ هرچند با توجه به شروط یکه زارع برای اعمال این قیمت، پایین آمدن قیمت پژو 2008 در مراحل بعدی، بعید به نظر می‌رسد.

این نوع نرخ‌گذاری و عرضه یک خودرو با دو یا چند نرخ در جریان یک مرحله پیش فروش، اتفاق جدیدی است که در صنعت خودرو شاهد آن هستیم.

در این شرایط، طبق گفته نعمت‌زاده وزیر صنعت، قیمت پژو 2008 با افزایش تیراژ تولید و رشد داخلی سازی، روندی کاهشی خواهد داشت، 

به این ترتیب اظهار نظر مدیر عامل ایران خودرو بر خلاف صحبت وزیر صنعت و همچنین مغایر با اصل کاهش قیمت تمام شده تولید در پی رشد تیراژ و افزایش داخلی‌سازی محصولات است.

از سویی نبود ناظر بر نحوه پیش فروش پژو 2008 و بی‌تفاوتی سازمان حمایت و وزارت صنعت نسبت به تخلف ایران خودرو باعث شده تا این شرکت با هر روشی که دلش می خواهد با خریداران برخورد کند.

* تخلف ایران خودرو محرز شد

طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، خودروساز در زمان پیش فروش خودرو می‌تواند حداکثر 50 درصد قیمت خودرو را از خریدار دریافت کند. به این ترتیب در صورتی که قیمت پژو 2008 در آغاز تحویل این خودرو 98 میلیون و 900 هزار تومان باشد، مبلغ پیش پرداخت کمتر از 50 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که ایران خودرو از خریداران 60 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت دریافت کرده است.

نعمت زاده وزیر صنعت چند روز پیش در مورد تخلف ایران خودرو به خبرنگار فارس گفته بود: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را بررسی خواهیم کرد و در صورت وجود مغایرت، با ایران خودرو برخورد خواهیم کرد.

حال که مدیر عامل ایران خودرو از تحویل پژو 2008 با قیمت 98 میلیون و 900 هزار تومان خبر داده، وزارت صنعت و سازمان حمایت باید با این تخلف برخورد کنند.

* پژو 2008 در خرداد هم تولید نشد

اما و اگرها در مورد فروش این محصول فرانسوی در حالی ادامه دارد که با گذشت دو ماه از افتتاح نمادین هنوز به تولید هم نرسیده است.

در جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، در خرداد ماه هیچ محصولی از پژو 2008 در ایران خودرو به تولید نرسید. خط تولید این خودرو 12 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که در واقع یک افتتاحیه نمادین بود و در آن ماه فقط 3 دستگاه پژو 2008 به تولید رسید. به این ترتیب این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده و در این شرایط مشخص نیست که چطور بابت پیش فروش آن، مجوز صادر شده است؟

در چنین وضعیتی یکه زارع امروز گفته است «بعد از انعقاد قرارداد با پژو، نخستین محصول مشترک شرکت ایکاپ در فاصله‌ای کم به مرحله تولید رسید.» اما آمار وزارت صنعت چیز دیگری می‌گوید.

بر این اساس، تولید و پیش فروش با شک و شبهه پژو 2008 در شرایطی است که با وجود تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، هیچ دستگاهی متولی اجرای آن نیست و ناظری بر عملکرد خودروسازان وجود ندارد، تا آنجا که وزیر صنعت و صالحی نیا معاون وی نیز به حمایت از عملکرد ایران خودرو در این داستان پرداخته و این شرکت خودروساز نیز با استفاده از جو حاکم، هر روز ساز تازه‌ای سر می‌دهد و رفتار جدیدی را با مشتریان بازار انحصاری خودرو در کشور دارد.