این شبها شب عید صنعت برق است

هوشنگ فلاحتیان پیش از ظهر امروز در آئین آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی (راندمان بالا) اندیمشک اظهار کرد:  این شب ها، شب عید صنعت برق کشور است، دیروز پیک بار کشور به ۵۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات رسید. اوج بار در سال گذشته ۵۲ هزار و ۶۷۰ مگاوات بود و امسال از مرز ۵۳ هزار گذشت و امروز اعلام آماده باش به همه نیروگاه های برق آبی کشور دادیم تا به صورت همزمان آنها را تا دقایقی دیگر با تولید بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات وارد مدار کنیم.

وی افزود: در طول چهار ساله گذشته از زمان کار دولت یازدهم تا هم اکنون، بالغ بر هشت هزار مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کردیم و هم اکنون ظرفیت مجموعه نیروگاه های کشور به عددی حدود ۷۷ هزار مگاوات رسیده است. در شروع کار دولت فعلی، ۶۹ هزار مگاوات تولید برق بوده و اکنون به ۷۷ هزار مگاوات رسیده و با تلاش تصمیم داریم که تا آخر تابستان حداقل چهار نیروگاه جدید را وارد مدار کرده و ظرفیت آنها را به فراتر از ۸۰ هزار مگاوات برسانیم.

فلاحتیان بیان کرد: هر هزار مگاوات نیروگاه، حداقل دو هزار میلیارد تومان اعتبار در نیروگاه و دو هزار میلیارد تومان نیز تجهیزات برای شبکه نیاز دارد. برای استان خوزستان ما در شروع کار این دولت، شاهد بودیم که ظرفیت نیروگاه های استان عددی حدود ۱۲ هزار مگاوات بود و تصمیم گرفتیم که ظرفیت آنها را به عددی فراتر از ۱۸ هزار برسانیم و برنامه ریزی های متعددی را انجام دادیم. کار را از نیروگاه های ماهشهر و بهبهان شروع کردیم و سال گذشته ۶۴۰ مگاوات در ماهشهر و ۳۲۰ مگاوات هم در بهبهان افزایش داشتیم. تا هشت ماه دیگر نیز بیش از ۱۸۰ مگاوات از طریق بخار بهبهان افزایش خواهیم داشت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی  گفت: حدود ۶ هزار مگاوات موافقت اصولی برای خوزستان کسب کردیم. استفاده از فاینانس خارجی برای این مورد هم به شدت در حال پیگیری است و امیدوارم خبرهای خوبی از باز شدن گره های سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشیم. استان خوزستان در حال حاضر رتبه اول تولید برق کشور را دارد اگرچه این رتبه بخش قابل توجهی از آن مربوط به نیروگاه های برق آبی است که در ساعاتی مشخص وارد مدار شده و در سایر ساعات نیز امکان استفاده از آن را به دلیل لزوم تأمین آب نداریم.

فلاحتیان بیان کرد: این استان ظرفیت بسیار قابل توجهی برای توسعه، پیشرفت و اشتغال دارد و هر وقت به خوزستان سفر می کنم مبهوت می شوم از اینکه خداوند متعال چقدر نعمت در این استان قرار داده است. اراضی بسیار حاصلخیز، طبیعت مناسب برای ایجاد اشتغال و صنعت و همچنین ظرفیت برای کشاورزی با تکنولوژی های جدید در خوزستان وجود دارد.

وی ادامه داد: این نیروگاه نباید اشتغال ایجاد کند بلکه باید باعث اشتغالزایی شود. یعنی برق باید تولید و بین صنعت، کشاورزی، مسکن و سایر بخش ها توزیع و در نهایت منجر به اشتغالزایی شود. قدرت ریسک، سرمایه گذاری و تفکر به تولید ثروت از این همه نعمت های الهی که در آن قرار گرفته باید در بین مردم باشد. هر کسی در هر نقطه از این استان به برق برای ایجاد اشتغال و توسعه استان نیاز داشته باشد در خدمت و کنار آن هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی  افزود: بستر کاملا در خوزستان فراهم است و مردم و مسئولان باید فضا را برای سرمایه گذاری در این استان فراهم کنند. منابع دولت مشخص است و منابع مردم بیشتر از دولت هست و چنین زیرساخت هایی که خوزستان دارد در کمتر استانی هست. باید به کسانی که دارای سرمایه هستند انگیزه و احساس خوب بدهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که یقین پیدا کنند که به راحتی می توانند در این استان اشتغالزایی کنند. باید برق مورد نیاز این خطه از میهن اسلامی را که اهمیت آن بسیار بالاتر و بیشتر از سایر استان ها است، تأمین کنیم.

فلاحتیان تصریح کرد: امسال در استان خوزستان تا به حال پیک بار حدود هفت هزار و ۸۰۰ مگاوات را داشتیم و در همین شرایط پیک بار تهران با آن وسعت (حدود چهار و نیم میلیون مشترک) حدود هشت هزار و ۸۰۰ مگاوات است. شرایط مختلف آب و هوایی تأثیر دارد ولی دقت در نحوه مصرف انرژی هم تأثیر دارد. در سه ماه اول امسال مصرف انرژی برق در کشور به صورت متوسط حدودا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی سالی پنج هزار و ۳۰۰ مگاوات قدرت نیروگاهی جدید تولید کنیم و معنای اقتصادی آن این است که باید ۱۴ میلیارد برای ساخت نیروگاه و ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز برای ساخت شبکه هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت های تولید برق بنگاه های اقتصادی هستند، گفت: اینکه از ظرفیت ملی برق چطور استفاده کنیم خیلی مطلب مهمی است. مصرف انرژی در ایران چند برابر کشورهای توسعه یافته است. جزو ۶ کشور دنیا هستیم که از صفر تا ۱۰۰ نیروگاه ها را در داخل کشور می سازیم و ۱۰۰ درصد تجهیزات نیروگاه ها نیز در ایران ساخته می شود. همچنین بیش از ۹۰ درصد تجهیزات پست های برق در داخل تولید می شود.

فلاحتیان توضیح داد: در طول سال های بعد از انقلاب با استفاده از دانش فرزندان ایران نیروگاه های مختلفی را ساخته ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه اندیمشک در طول دوران جنگ تحمیلی نقش پررنگی داشت، تأکید کرد: این مردم شایسته ارائه خدمات بیشتر هستند. ریزگردها و دمای بالای ۵۰ درجه نیز برخی مواقع آستانه تحمل و خلق افراد را تنگ می کند ولی ما مسئولان باید آستانه تحمل بالاتری داشته باشیم و آنچه در توان داریم را برای خدمت رسانی به مردم بکار بگیریم. اندیمشک شایسته ارتقای کشاورزی است و اراضی زراعی بسیار خوبی دارد.

فلاحتیان اظهار کرد: علاوه بر نیروگاه های کلاس E که راندمان آن ۵۰ درصد است در حال ساخت نیروگاه ها با کلاس F راندمان بالا نیز هستیم.

وی بیان کرد: از سال قبل تصمیم گرفتیم توربین ها را آپ گرید کنیم که قابلیت تولید و راندمان نیروگاه ها را افزایش دهد. تصمیم گرفتیم که ظرفیت نیروگاه های کلاسیک را افزایش دهیم. موفق شدیم برای اولین بار در جهان توربین های گاز کلاس E را آپ گرید کنیم و ظرفیت آن را به ۱۸۵ برسانیم و راندمان آن را نیز به بیش از ۵پنج مگا هرتز برسانیم.