تقویت 67 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 13 تیر ماه 96 با افزایش 67 واحدی روی رقم 78 هزار و 700 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 27 واحدی عدد 17 هزار و 193 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 32 واحدی به رقم  85 هزار و 799  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با کاهش 29 واحدی به رقم  54 هزار و 223  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 580 واحدی عدد  176 هزار و 662  واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش دو واحدی به 899 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های همراه اول با 69 واحد ،آسان پرداخت پرشین با 27 واحد و گروه مپنا با 19  واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت  را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های پالایش نفت بندر عباس و کشتیرانی ج.ا.ا با 21 واحد ، سرمایه گذاری غدیر با 10 واحد و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با 9 واحد کاهش  بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 218 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 552  میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 42 هزار و 266  نوبت داد و ستد بود.

نکته جالب توجه اینکه در بازار نقد بورس تهران ارزش معاملات امروز از 174 میلیارد تومان فراتر نرفت.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان هرمزگان، حق تقدم خرید سهام نفت پاسارگاد، صنعتی مینو، اوراق اختیار فروش تبعه داروپخش، ایران‌ارقام، حق تقدم خرید سهام گروه دارویی البرز، ارتباط سیار ایران، پارس سوئیچ، گروه دارایی برکت،‌داروسازی فارابی،  گروه دارایی البرز، صنایع شیمیایی فارس، قند قزوین،‌ سایپا آذین، کمک‌فنر ایندامین سایپا، اوراق رهنی بانک مسکن، خدمات دارایی و کشتیرانی خط دریا بندر، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه پاسارگاد،‌تابان‌نیرو سپاهان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، داروسازی کوثر، سرمایه‌گذاری صنعت نفت،‌پتروشیمی جم،‌معدنی و صنعتی چادرملو، متوقف شدند.

به گزارش فارس، امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از 42 میلیون سهم شرکت داروپخش به ارزش کمتر از 57 میلیارد تومان همزمان با آغاز معاملات 42 میلیون سهمی اوراق اختیار فروش تبعی این شرکت کد به کد شد.

در بانک ملت اما امروز 35 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز 20 میلیون سهم به ارزش 2.5 میلیارد تومان کد به کد شد.  در عین حال امروز 10 میلیون سهم فولاد مبارکه به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان و همچنین 10 میلیون سهم پتروشیمی خراسان به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. 

همچنین کمتر از 10 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش 2 میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده  جابه‌جا شد. در عین حال کمتر از 10 میلیون سهم معدنی و صنعتی چادرملو به ارزش 1.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه بود.

بر اساس این گزارش، امروز بورس تهران در حالی معاملاتی کم‌عمق را نظاره‌گر بود که تحلیل‌های تکنیکالی باعث شد تا گروه‌های کوچک بازار دوباره با اقبال معامله‌گران حرفه‌ای بازار سهام مواجه باشد. در این بین گروه قندی‌ها همزمان با آغاز رایزنی‌ها برای اعلام قیمت جدید شکر در سال جدید زراعی با حضور خریداران پرتعداد مواجه شده است. 

امروز در گروه رایانه نیز معامله‌گران بورس تهران شاهد حضور خریداران اغلب حقیقی با وجود عرضه‌های مداوم حقوقی‌های این گروه بود. همچنین در گروه تجهیزاتی‌ها شرکت گروه مپنا همچنان شاهد تحرک بازارساز این سهم در محدوده صفر تابلو است. امروز در گروه فلزات اساسی اما پس از گذشت مجمع سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات شاهد تکاپوی فولاد مبارکه در گروه معدنی‌ها بود هر چند که سهام فولاد مبارکه روندی متعادل را بر سهام خود متعادل کرد.

 امروز بازار سهام بازاری کم‌عمق بود که همزمان با بازگشت برخی نمادهای معاملاتی از مجامع به بازار و در عین حال تحرک بورس‌بازهای تکنیکالیست شاهد اقبال خریداران در گروه‌های کوچک و بازار دومی با پیشرو شدن گروه قندی‌ها بود.