ظلم 3 ساله به دامداران+ سند

بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، قیمت شیر خام باید از ابتدای تیر ماه سال 93  بر اساس بار میکروبی و میزان چربی  به قیمت 1320 تومان تا 1440 تومان توسط صنایع لبنی خریداری می‌شد اما در سایه بی توجهی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این مهم اجرایی نشده و حقوق قشر زحمتکش دامداران پایمال شده است.

در حالی که  در سه سال اخیر شیر خام دامداران باید به قیمت یاد شده خریداری می‌شد و در صورت سر باز زدن صنایع، سازمان حمایت باید برخوردهای حاکمیتی و نظارتی خود را  اعمال می کرد اما این مهم رعایت و انجام نشد و قیمت هر کیلوگرم شیر خام بنا بر گفته رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی، هزار و 200 تا هزار و 250 تومان توسط صنایع بزرگ عضو انجمن خریداری می‌شود و قیمت خرید شیر خام در کارخانه‌های کوچک و صنایع محلی ممکن است متفاوت باشد و این محصول به قیمت پایین‌تری از روستائیان نیز خریداری شود.

بر اساس اظهارات دامداران، قیمت شیر در برخی شهرستان و  مناطق روستایی به نرخی کمتر از هزار تومان نیز جمع‌آوری می شود که این امر نشان از ایجاد تبعیضی عمیق از رعایت حقوق دامداران و صنایع لبنی است.

برای مشاهده نرخ مصوب شیر خام در پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدماتاینجاکلیک کنید.

بنابراین گزارش صنایع لبنی در حالی درخواست  بررسی مجدد قیمت لبنیات برای افزایش قیمت را (بر اساس مستندات خود درباره افزایش هزینه‌های تولید) به سازمان حمایت ارائه داده‌اند  که در سال‌های اخیر به‌صورت قانونی و غیرقانونی بر قیمت محصولات خود افزوده  و هر از گاهی طعم جریمه های سنگین دستگاه‌های های نظارتی را چشیده‌اند اما این امر تأثیری در افزایش نرخ شیر و دسترنج دامداران نداشته است.

معاون وزیر کشاورزی: سازمان حمایت دامداران را هم ببیند

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی طی انتقاداتی کم‌سابقه از همکاران دولتی خود در سازمان حمایت، به دلیل ایجاد تبعیض میان دامداران و صنایع لبنی، در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: نرخ شیر خام دامداران در 3 سال گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است، از دستگاه‌های نظارتی توقع می‌رود شرایط عادلانه‌ای میان تولیدکنندگان شیر خام و صنایع لبنی ایجاد کنند.

 وی با بیان اینکه  سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان کنندگان و تولیدکنندگان متولی قیمت‌گذاری محصولات لبنی است و وزارت جهاد کشاورزی نقشی در افزایش قیمت این محصولات ندارد می افزید: اگر قرار است در قیمت نهایی محصولات لبنی افزایش صورت گیرد حتماً سهم تولیدکنندگان شیر خام نیز دیده شود.

وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که تولیدکنندگان شیر خام در بحث افزایش قیمت محصولات لبنی مغموم شده‌اند که لازم است در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد.

بنابراین گزارش صنایع لبنی اخیرا درخواست افزایش قیمت محصولات پرمصرف خود که شامل قیمت‌گذاری توسط دولت می‌شود را به سازمان حمایت ارائه کرده اند.

صنایع لبنی باوجود وجود افزایش پیاپی قیمت محصولات خود در سال‌های اخیر، اما در 3 سال گذشته سهمی برای افزایش نرخ شیر خام دامداران قائل نشده‌اند.