واردات زعفران صحت دارد؟

 سید رضا نوران با اشاره به اینکه افغانستان و اسپانیا فقط 5 درصد زعفران را در اختیار دارند و امکان واردات زعفران اصلا وجود ندارد، افزود: متاسفانه مهمترین مشکلی که در محصول زعفران وجود دارد قاچاق پیاز این محصولات راهبردی به دیگر کشورهاست.

وی گفت: عده ای برای به جیب زدن سود سرشار پیاز گیاه زعفران را که از گیاهان ملی و منحصر به ایران است به دیگر کشورها قاچاق می کنند و ادامه این روند می تواند در آینده انحصار بازار این محصول را از دست ایران خارج کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: در سال های گذشته شاهد بودیم که چگونه نهال های پسته را از ایران به کشورهای دیگر از جمله آمریکا قاچاق کردند و به این ترتیب شاهد حضور رقبا در بازار این محصول ملی بودیم.

نورانی تاکید کرد: هفته گذشته در جلسه اتاق بازرگانی اعضای کمیسیون کشاورزی این مسئله را مطرح و بررسی کردند و نتیجه جلسه در اختیار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت تا برای مقابله با چنین روندی برنامه ریزی کنند.

وی گفت: ادامه روند قاچاق پیاز زعفران مخاطرات زیادی برای چرخه گستره اشتغال در تولید ، توزیع و صادرات این محصول ایجاد خواهد کرد.