هشدارهای ما درباره فساد کرسنت را نادیده گرفتند و قرارداد بستند

علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در برنامه جهان‌آرا که با موضوع قرارداد توتال و اقتصاد مقاومتی از شبکه افق شب گذشته پخش شد با اشاره به اینکه ما باید ابتدا ریشه‌یابی کنیم و ببینیم که نیاز ما چیست، تصریح کرد: من معتقدم در دهه‌های اخیر درباره منابع هیدروکربوری خود جفا کرده‌ایم و سرمایه ملی را به جای حفظ خرج کردیم و عده‌ای عوام‌زاده معتقدند آنچه از فروش نفت و گاز به دست آمد درآمد بود ولی باید صریح اعلام کنم آن سرمایه‌ای است که متعلق به نسل‌های آینده نیز هست. 

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از یک میدان باید با بهترین تکنولوژی‌ها صورت گیرد، گفت: وقتی صحبت از تکنولوژی می‌کنیم سرمایه نیز به آن ادغام شده است اگر ما سرمایه خود را از حالت سرمایه خارج کردیم و مصرف کردیم مانند آدم ورشکسته هستیم و کسی که ورشکسته است هم نمی‌تواند صدقه بدهد.

شمس اردکانی ادامه داد: ما به میادین نفتی خود بدهکاریم بنابراین باید سازوکار اقتصادی را در نظر بگیریم که بتوانیم در کنار جذب سرمایه تکنولوژی علمی لازم را برای توسعه آنها در اختیار داشته باشیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به قانون 14.5 درصد که از پول فروش نفت به شرکت ملی نفت ایران داده می‌شود، گفت: با توجه به هزینه‌هایی که در صنعت نفت صورت می‌گیرد این پول کافی نیست و ما مجبوریم قراردادی را امضا کنیم که در کنار سرمایه تأمین سرمایه تکنولوژی را نیز داشته باشیم.

*اینکه فازهای پارس جنوبی را خودمان توسعه دادیم دروغ است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، ادامه داد: برخی می‌گویند که ما سرمایه نیاز نداریم و تکنولوژی نیز لازم نداریم که با این صحبت می‌خواهند نیروهای آموزش دیده خود را ضایع کنند؛ این یک دروغ است که ما 17 فاز پارس جنوبی را خودمان انجام دادیم به طوری که ما با شرکت‌های خارجی در توسعه این فازها مشارکت داشتیم و به تنهایی این کار را انجام ندادیم.

شمس اردکانی ادامه داد: تکنولوژی از دیگران گرفته شده است و ما کار را یاد گرفتیم و چون امکان مشارکت با خارجی‌ها وجود داشت قطعاً سرمایه ضایع نخواهد شد.

*مهم‌تر از سرمایه و تکنولوژی نظارت است

وی با اشاره به اینکه باید بهینه‌سازی را در توسعه فازهای پارس جنوبی انجام دهیم، گفت: ما این کار را در گذشته انجام ندادیم بنابراین وقت زیادی را تلف کردیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه مقدمه توسعه است، گفت: مسأله اول جذب سرمایه و داشتن تکنولوژی بالاست اما از آن مهم‌تر کنترل و نظارت است و تا کنترل و نظارت بر روی قرارداد صورت نگیرد نمی‌توان موفقیت را داشت. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرار بود هیأت نظارت بر این قراردادها تشکیل شود، اظهار کرد: من الان نمی‌دانم که آیا این هیأت تشکیل شده یا خیر و اعضای آن چه کسانی هستند، آیا کارشناس انرژی هستند یا مهندس صنعت و یا اصلاً هیچ کدام؟

*شرکت‌ خارجی عمروعاص است؛‌ابوموسی اشعری‌ها را جلو نفرستیم

شمس اردکانی با اشاره به اینکه در قراردادهای بین‌المللی باید به این موضوع توجه کنیم که شرکت‌های خارجی مانند عمروعاص هستند، گفت: ما نباید نقش ابوموسی اشعری را بازی کنیم و باید حواسمان در این زمینه جمع باشد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای بدون داشتن علم کافی به دنبال هیاهوهای بی‌مورد هستند، تصریح کرد: این موضوع بسیار مهم است که شرکت‌های خارجی حیله‌گرند و کاملاً  مانند عمروعاص رفتار می‌کنند که اگر هیأت نظارت به طور صحیح و دقیق تشکیل نشود قطعاً ما نیز ابوموسی اشعری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه عده‌ای قیافه توانمندی گرفته‌اند، گفت: این افراد نیز رانت‌خواهند و هرگاه که می‌گویند ما توانستیم خودمان فلان کار را انجام دهیم قطعاً به دنبال رانت بودند.

*اگر امضاکننده قرارداد خودش رگولاتور باشد فساد ایجاد می‌شود

این مقام مسئول ادامه داد: مقام معظم رهبری صریحاً دستور فرمودند که نظارت‌ها به طور دقیق پیگیری شود که الان من نمی‌دانم آیا این نظارت صورت می‌گیرد و یا نمی‌گیرد؟ آیا آنچه می‌گیرد جدی است و یا خیر؟ من معتقدم سازمانی که قرارداد را امضا کرده است نمی‌تواند خودش نقش رگولاتور باشد زیرا این موضوع فسادآور است.

*درباره کرسنت قبل از امضای قرارداد هشدار داده بودم

شمس اردکانی با اشاره به اینکه در این مناظره چند بار صحبت از کرسنت شد، تصریح کرد: من زمانی که قرارداد کرسنت را امضا می‌کردند به آقایان گفتم که آن فردی که شما با آن قرارداد را امضا می‌کنید عضو سازمان اطلاعاتی عراق است و آدم سالمی نیست و در قالب مدیریت یک شرکت کشتیرانی گرای نفت‌کش‌های ایرانی را به هواپیماهای آمریکایی و عراقی داده است تا آنها با موشک اگزوسه نفتکش‌های مار را هدف قرار دهند؛ این فرد منافع خود را دنبال می‌کرد و از ابتدای امضا با آن فرد مشکل داشت که این آقایان حرف من را گوش ندادند و کار خود را کردند.

وی با اشاره به قرارداد IPC، گفت: رهبری در 13 تیر ماه سال 94 نامه‌ای نوشتند که 15 بند داشت و تأکید کرده بودند که باید این بندها در مدل جدید قراردادهای نفتی رعایت شود اما معلوم نیست که این بندها هم اکنون رعایت شده یا خیر و من باز تأکید می‌کنم که باید نظارت را در اجرای این قراردادها دنبال کرد و اگر نظارت وجود نداشته باشد قطعاً به مشکل برخورد خواهیم کرد. 

شمس اردکانی ادامه داد: ظاهراً بر اساس نامه‌ای که در تاریخ 24 مرداد سال 95 از سوی دفتر مقام معظم رهبری به رئیس جمهور نوشته شده است 10 بند از مدل جدید قراردادهای نفتی اصلاح نشده است.

*باید درباره منافع ملی اجماع ایجاد شود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه برای تأمین منافع ملی باید ابتدا خود را اصلاح کنیم، گفت: در تأمین منافع ملی باید کاری کنیم مانند قضیه ملی شدن صنعت نفت که به دنبال حداکثری تأمین منافع باشیم که متأسفانه در آن دوره این اتفاق رخ نداد چون افراد روی خودشان تمرکز کرده بودند.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: ما باید در منافع ملی به یک تجمیع برسیم و بدانیم که هر کس خربزه می‌خورد پای لرزش هم باید بنشیند و حفظ سرمایه‌های میان‌نسلی از اوجب واجبات است و اگر سرمایه و تکنولوژی ضایع شود قطعاً منافع ما نیز ضایع خواهد شد.