دلیل گرانی پیاز چیست؟

نوسان قیمت محصولات کشاورزی سریال پایان نیافتنی است که هرساله تکرار می شود. در اواخر سال گذشته آنقدر پیاز روی دست کشاورزان ماند و خریداری نداشت که اشک تولیدکنندگان درآمد به طوریکه برای تولید در سال جاری رمقی برای کشاورز  نماند.  البته برخی فروشندگان مغازه های میوه فروشی معتقدند که پیاز در میدان مرکزی بار کانتیرها می شود که در نهایت همین امر عامل گرانی قیمت است.

حال جای سؤال است که نابسامانی ها و بی نظمی در بازار محصولات کشاورزی تا کی ادامه دارد؟

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به ضرورت سیاست های مدون برای صادرات محصولات کشاورزی، اظهار داشت: با وجود آنکه همیشه خواهان صادرات محصولات کشاورزی بوده‌ایم از این رو امکان توقف آن در بروز نوسانات قیمت در بازار داخل وجود ندارد، چراکه صادرات مجدد محصول مستلزم زمان و ایجاد بازارهای جدید است.

وی با اشاره به عوامل اصلی گرانی پیاز افزود: عدم استقبال خرید به موقع و کم توجهی به کشاورزان کاهش تولید محصول و در نهایت نوسانات قیمت در سال جاری را رقم زد.

شادلو ادامه داد: طی سال های اخیر نرخ خرید پیاز جوابگوی هزینه جمع آوری محصول نبود که درنهایت این امر انگیزه کشاورزان برای کشت محصول را کاهش داد.

به گفته نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران عرضه و تقاضا تنها عامل اصلی تعیین کننده، قیمت محصولات است.

 کشاورزان تمایلی به صادرات پیاز ندارند

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: بازار داخل به قدری مورد تأیید کشاورزان است که آنها توجهی به صادرات ندارند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پیاز مورد نیاز از منطقه اصفهان تأمین می شود، افزود: البته طی ده روز آینده با رسیدن محصول از دَه‌ها منطقه، نرخ پیاز به کمتر از هزار تومان تقلیل می یابد.

مهاجران با اشاره به تأثیر صادرات پیاز بر نوسانات قیمت بیان کرد: صادرات 4 ماشین پیاز به بازارهای هدف تأثیر چندانی بر قیمت های موجود در بازار ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی نرخ هر کیلو پیاز در میدان را 3 الی 3 هزار و 500 تومان اعلام کرد و یادآور شد: این  محصول با سود حداکثر 35 درصدی در خرده فروشی ها باید به فروش رسد.