دردسرهای دستور مسافرتی ترامپ برای دانشجویان ایرانی

مسئولان کالج عمومی لوئیزیانا به 178 دانشجویی که تحت تاثیر احیای دستور مسافرتی ترامپ قرار گرفته اند گفته که خونسردی خود را حفظ کنند اما به فکر جزئیات باشند.

وقتی روز 26 ژوئن دیوان عالی امریکا حکم به اجرای مجدد دستور مسافرتی تعلیق شده ترامپ داد، این دستور استثنائاتی در خود داشت. دانشجویانی از ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن که قبلا در مراکز آموزشی امریکا ثبت نام شده اند می توانند بدون مشکل وارد خاک آمریکا شوند. این دانشجویان باید در هنگام ورود یک نامه پذیرش از یک[1] دانشگاه آمریکایی موسوم به فرم 120 به همراه داشته باشند.

جوزفین اوکورونکوو، مدیر مرکز توسعه دانشجویان در دانشگاه جنوبی در نیو اورلئان گفت: «بسیاری از دانشجویان ما همچنان نگران ممنوعیت سفر هستند... ما دانشجویانمان را تشویق می کنیم که به خارج از کشور سفر نکنند. اما اگر آنها مجبور به سفر باشند، آنها را تشویق می کنیم که اطمینان یابند که تمام اسناد مهاجرتی را به همراه داشته باشند.»

دیوان عالی آمریکا گفته، اگر اتباع 6 کشور تحت تاثیر دستور مسافرتی ترامپ ارتباطات «مبتنی بر حسن نیتی» با آمریکا داشته باشند، یعنی دارای رابطه فامیلی نزدیکی در این کشور باشند می توانند وارد خاک آمریکا شوند. به گفته دیوان عالی «در مورد نهادها، این رابطه باید رسمی، مستند، و ایجاد شده بر اساس یک فرآیند معمول باشد.»

مقامات دانشگاهی تفسیرشان این است که جمله بندی مبهم این حکم بدان معناست که دانشجویانی که در مراکز آموزشی امریکا ثبت نام کرده اند و ویزای اف یک (یا اف 2 درصورتی که آنها همسر یا فرزند یک دانشجو باشند) در اختیار داشته باشند، نباید مشکلی برای ورود به خاک آمریکا داشته باشند.

علی رضا پاینده، دانشجوی مقطع دکتری رشته اقیانوس شناسی در دانشگاه ال اس یو که سومین سال تحصیل خود را سپری می کند گفت، همه چیز روی کاغذ خوب و بدون مشکل است، اما وقتی جلوی مامور مهاجرت فرودگاه می ایستید و جواب نه می شنوید، داستان فرق می کند. ایرانی ها 83 درصد از دانشجویانی را که در لوئیزیانا از دستور ترامپ متاثر شده اند را تشکیل می دهند.

به دلیل اینکه آمریکا هیچ کنسولگری ای در ایران ندارد، دانشجویان ایرانی برای انجام مصاحبه جهت گرفتن ویزای آمریکا باید به کشوری دیگر نظیر ترکیه سفر کنند. گرفتن قرار ملاقات ممکن است هفته ها طول بکشد و سپس صدور ویزان ماه ها زمان ببرد.

هرگونه تاخیر اداری می تواند موجب تاخیر در بازگشت پاینده به دانشگاه ال اس یو برای ماه ها و حتی سال ها شود.

به همین دلیل پاینده و همسرش تصمیم گرفته اند تابستان را در آمریکا بمانند. وی افزود: «من نمی خواهم این سه سالی را که در اینجا سرمایه گذاری کرده ام از دست بدهم.»

این تصمیم برای آنها تبعاتی به دنبال داشته است. همسر پاینده کار دندانپزشکی دارد. سال گذشته در تعطیلات تابستان به ایران برگشت و در تهران به دندانپزشک مراجعه کرد. این کار در بین دانشجویان ایرانی معمول است. اما امسال وی تصمیم گرفته درد دندان را تحمل کند تا زمانی که آنها بتوانند پول مورد نیاز برای دندانپزشکی را جمع کنند و به دندانپزشک مراجعه نمایند.