توتال برای امضای قرارداد با ایران از قطری‌ها اجازه گرفته بود

 دو منبع آگاه قطری اعلام کردند به لطف قرارداد بزرگ نفتی ایران با توتال شانس این شرکت برای بستن قرارداد با قطر برای توسعه میادین گازی این کشور و افزایش تولید گاز قطر افزایش یافته است.

قطر قصد دارد با توجه به تلاش کشورهای همسایه برای منزوی کردن آن از طریق توسعه تولید گاز خود و همکاری‌های بین‌المللی با اقدام آنها مقابله کند.

پویانه به رویترز گفت: به طور حتم من بدون اطلاع قطری‌ها، با ایران به میدان مشترک آنها ورود نمی‌کنم. 

وی ادامه داد: بلوک گازی که ما قرار است در ایران توسعه دهیم هم‌مرز با قطر است و من در سفر خود به قطر آن را به مقامات این کشور مطرح کرده و آنها اعلام کردند که توسعه این میدان مشکلی ندارد. ما شما را می‌شناسیم.

پویانه تأکید کرد: شرکت توتال به طور کامل متعهد به محرمانه ماندن توافقات در قراردادهای دوجانبه است.

یک منبع آگاه ارشد قطری اعلام کرد انتظار می‌رود با توجه به قرارداد توتال با ایران برای توسعه میدان گازی پاس جنوبی جایگاه این کشور برای به دست آوردن قرارداد توسعه میادین قطر مستحکم‌تر شده باشد.

پاتریک پویانه مدیر توتال طی ماه جاری قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی را امضا کرد و عملاً نخستین شرکت نفتی بود که پس از لغو تحریم‌ها به ایران بازگشت در حالی که توتال در حال محکم کردن چفت و بست قرارداد خود با ایران بود از قطر نیز غافل نشد و عملاً جای پای خود را در این کشور نیز باز کرد.