قوانین عراق از تجار ایرانی حمایت می‌کنند

محمد شیاع السودانی، وزیر صنایع عراق در خصوص موانع  پیش روی روابط بانکی بین ایران و عراق گفت: این روابط طی سال های گذشته به دلایل سیاسی و قطع ارتباط مالی عراق و ایران قطع شد، اما در حال حاضر تمام تلاش ها بر این است که مجددا ارتباطات بانکی بین بانک های ایران و عراق از سر گرفته شده و مسیر تبادل مالی باز شود.

وی افزود: در این رابطه تاکنون ۴ بانک ایرانی مجوز فعالیت در عراق را اخذ کرده و شعبه هایی در عراق افتتاح کرده اند که این شعب می توانند امور بانکی مربوط به تبادل مالی تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی را تسهیل کنند.

این مقام ارشد عراقی با اشاره به درخواست بانک الرشید عراق برای تاسیس شعبه در ایران گفت: این بانک از سال گذشته در انتظار پاسخ مقامات بانک مرکزی ایران برای تایید افتتاح شعبه است اما هنوز هیچ پاسخی از این بانک دریافت نکرده است.

وزیر صنایع عراق تصریح کرد: بانک الرشید دومین بانک بزرگ عراقی با ۱۶۲ شعبه در شهرهای مختلف عراق می باشد که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات موجود در تبادل مالی بین تجار ایرانی و عراقی چه تضمینی برای پرداخت وجه کالاهای ایرانی وجود دارد گفت: این تضمین قانون عراق است و برمبنای این قانون ما تضمین می‌کنیم تجار ایرانی وجوه تمام کالاها و خدمات خود را دریافت می کنند.