وضعیت سدهای تامین کننده آب کشور چگونه است؟

از مجموع ۱۷۱ سد در کشور، ۳۳ سد که ۱۳ درصد مخازن سدها را تشکیل می‌دهند مانند سدهای جیرفت، کرج، طالقان، لتیان، گلپایگان و ماملو بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر است.

همچنین ۳۱ سد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پر است که ۳۰ درصد مخازن سدها را به خود اختصاص داده اند که این سدها شامل دز، کرخه، بوکان، میجران و شیرین دره هستند. علاوه بر این ۳۳ سد ۳۰ درصد مخازن سدها را داراست بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پر است. 

بنا بر این گزارش ۱۷ سد نیز که هفت درصد مخازن سدها را به خود اختصاص داد که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پر است مانند سفیدرود، حسنلو، ماشکید علیا، کوچری، آزادی و ۵۷ سد که ۲۱ درصد مخازن سدها را داراست کمتر از ۴۰ درصد پر است که شامل سدهای لار، زاینده رود، پشین، ستارخان و دانشمند می‌شوند.

ظرفیت کل مخازن کشور ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب و ۵۸ درصد سدهای تهران پر است. همچنین از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۹۹ میلی متر بارش ثبت شده که ۹ درصد نسبت به پارسال بیشتر است. 

در بین ۵۰ سد تامین کننده آب تهران، سد لار ۲۰۳ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۴۱۲ میلیون مترمکعب، سد کرج ۱۸۳ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۶۸ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۲۳۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد. 

بنا بر این گزارش سدهای تأمین کننده آب تهران یک میلیارد و ۹۹ میلیون مترمکعب آب دارند و ۵۸ درصد سدها پر است.