آماده‌باش بانک ها برای پرداخت وام‌های ده میلیونی

نظام بانکی قرار است که از فردا وارد طرحی شود که به گفته بانک مرکزی، اگر اجرای آن را درست و طبق برنامه انجام ندهد، حتما و حتما نمره منفی در کارنامه‌اش قرار خواهد گرفت و اگر هم به طور کامل و با برنامه پیش رود، نمره مثبتی را در کارنامه اش به ثبت خواهد رساند. همه اینها در شرایطی است که بانک مرکزی آن هم در هفته‌های پایانی عمرش در دولت یازدهم، عزم خود را جزم کرده تا بتواند صف طولانی که اکنون برای دریافت وام ازدواج تشکیل شده را به حداقل برساند و البته در وضعیت ایده‌آل، آن را ظرف دو ماه به صفر برساند.

یعنی اگر برنامه بانک مرکزی طبق روال خود پیش رود، آنگاه هیچ فردی نباید در صف باقی بماند و به محض اینکه پرونده اش را تکمیل کرد، بتواند در کوتاهترین زمان ممکن، وام خود را دریافت نماید. آنگونه که اکنون بانک مرکزی اعلام می‌کند، در حال حاضر حدود نیم میلیون نفری در صف انتظار قرار دارند و همین امر سبب شده تا بساط نارضایتی برخی از وام‌گیرندگان فراهم شود.

بر همین اساس است که بانک مرکزی تصمیم گرفته تا در یک طرح ضربتی، از فردا اول مردادماه، پرداخت وام‌های ازدواج را سرعت بخشد. به همین دلیل هم ده بانک منتخب در اولویت بیشترین پرداخت قرار دارند و بر همین اساس هم قرار است که بار اصلی اجرای این طرح ضربتی را به دوش بکشند.

سوال پاسخ
نحوه افتتاح حساب برای دریافت وام ده میلیونی ازدواج

ثبت نام سه مرحله دارد که متقاضیان در کل کشور، ابتدا باید اطلاعات شخصی خود را به سامانه وام ازدواج وارد نمایند که این اطلاعات، شامل کد ملی و محل تولد است، ضمن اینکه آنها باید بانک و شعبه مدنظر خود را نیز انتخاب کنند، پس از آن یک کد رهگیری ده رقمی برای افراد به شماره تلفن همراه آنها ارایه می شود و پس از استعلام از اداره ثبت، افراد ۱۲ روز کاری مهلت دارند با همراه داشتن مدارک به شعبه مراجعه کنند که البته فرصت تکمیل مدارک هم، یک ماه در نظر گرفته شده است.

ثبت نام چطور باطل می‌شود؟ اگر فرد متقاضی، ظرف مدت یک ماه، مدارک لازم را به بانک مربوطه ارایه ننمایند، نام وی خود به خود از سیستم حذف می شوند و باید دوباره ثبت نام نمایند و در انتهای صف قرار می‌گیرد.
کدام بانکها بیشترین سهم در ارایه وام را دارند؟ بانک مرکزی با ده بانک و صندوق قرض الحسنه در مرحله اول، قرارداد منعقد کرده است تا این بانکها، ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند. بر این اساس، بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ایران و نیز صندوق قرض الحسنه پارسیان این کار را به عهده خواهند داشت.
مبلغ وام برای هر متقاضی و در مجموع زوجین چقدر است؟ مبلغ وام برای هر یک از زوجین ده میلیون تومان است که در مجموع دو طرف بیست میلیون تومان از بانک دریافت خواهند کرد.
اولویت پرداخت وام در طرح ضربتی با چه افرادی است؟ اولویت اول بانک مرکزی، استانهای محروم و مناطق کمتر برخوردار است؛ ضمن اینکه اولویت دوم افراد در صف انتظار هستند که زمان بیشتری را هم تاکنون برای دریافت وام سپری کرده و در صف بوده‌اند. آنها نسبت به ثبت‌نام کنندگان جدید در اولویت هستند.
چه مدارکی برای دریافت وام لازم است؟ متقاضیان با حداکثر یک ضامن، می‌توانند وام دریافت کنند؛ البته اگر کسی کسر از حقوق و کسر از حساب را ارایه دهد، بانکها باید نهایت همکاری را داشته باشند تا کسی ناامید از شعب خارج نشود.
شماره تلفن شکایت از بانکهایی که همکاری نمی کنند؟

ستاد طرح ضربتی وام قرض الحسنه ازدواج به شماره تلفن ۲۹۹۵۴۲۸۳، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ آماده پاسخگویی است.