علت گرانی پیاز چیست؟

 نوسان قیمت محصولات کشاورزی به داستانی تکراری و پر از رنج برای کشاورزان و مصرف کنندگان تبدیل شده است.

افزایش نجومی پیاز طی ماه های اخیر چندان جای تعجب نیست، چراکه همه ساله عواملی نظیر نبودِ الگوی کشت مناسب و وجود واسطه ها در بازار چنین مشکلاتی را در بردارد.

البته وزیر جهادکشاورزی بازار سیاه و کاهش تولید را دلیل اصلی نوسانات بازار می داند در حالیکه یک عضو کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهاراتی مبنی بر ماجرای پیازهایی که زیر آفتاب سوزان خوزستان گندید را به میان می آورد.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی از کاهش 500 تومانی نرخ پیاز در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو پیاز در میدان مرکزی میوه و تره بار 3 هزار تومان است که در خرده فروشی ها و عرضه به مشتری، قیمت به سبب وجود واسطه ها بالاتر می رود.

وی افزود: نرخ پیاز ظرف ده روز آینده  با عرضه محصول از کرج، شهریار و نقاط دیگر کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ضرورت ایجاد سامانه اطلاعات جامع کشاورزی

 عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو گفت: تولید محصولات کشاورزی تابع سطح زیر کشت سال آینده و نرخ امسال است.

وی افزود: بهار سال گذشته کشاورزان از نرخ پایین پیاز در بازار متحمل ضرر و زیان شدند که در نهایت پاییز سال گذشته برای سال 96 ترجیح دادند که کشت خود را تغییر دهند.

 پاپی زاده با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه اطلاعات جامع کشاورزی گفت: این سامانه اطلاعات مورد نیاز در زمینه کشت و سطح زیر کشت مورد نیاز محصولات را در اختیار کشاورزان قرار می دهد که درنهایت تأثیر بسزایی در جلوگیری از ازدیاد محصول، کاهش سطح زیر کشت غیر اصولی و نوسانات قیمت دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره بازار سیاه محصولات کشاورزی بیان کرد: به طور متوسط بخش کشاورزی کمتر از 10 درصد سود برای جامعه کشاورزی ایجاد می نماید، چراکه نقش واسطه ها در بازار بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: واسطه ها محصولات کشاورزی را با نرخ پایین سر مزرعه از کشاورزان خریداری می نمایند و ظرف مدت 24 ساعت با 10 برابر قیمت در بازار عرضه می نمایند.