چه کسانی از دریافت دسته چک منع شدند؟

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای شرایط جدید ارائه دسته چک به متقاضیان را اعلام کرده که بر اساس آن، تحویل دسته چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیرجاری و یا مشمولان موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، ممنوع اعلام شده است.

این درحالی است که تحویل دسته چک جدید منوط به بازگشت حداقل ۸، ۰ درصد از برگه‌های آخرین دسته چک مشتری، اعم از صادر شده یا ابطال شده، به بانک خواهد بود.

بر اساس این بخشنامه در جهت جلوگیری از بروز هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری احتمالی از طریق چک، بر شناسایی کامل شخص حقیقی و حقوقی به منظور افتتاح حساب جاری تاکید می‌گردد و این درحالی است که مسئولیت عدم رعایت یا تخطی از مقررات دستورالعمل حساب جاری با هیات مدیره هر بانک است و در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴، ۴ قانون پولی و بانکی کشور می‌گردد.

لازم به ذکر است که فرم اشخاص دارای بیش از 20 فقره چک برگشتی با نظارت واحد بازرسی آن بانک تکمیل و به طور مستمر در دو مقطع پایان شهریور ماه و پایان اسفند ماه هر سال به منظور اتخاذ تدابیر نظارتی مقتضی به این مدیریت کل ارسال نمایند.

همچنین مدیریت بازرسی بانک نسخه‌ای از گزارش‌ها و نتایج بازرسی‌های صورت گرفته در این خصوص را به همراه مستندات مربوطه، به طور ماهانه به این بانک ارسال نمایند.

در همین راستا یکی از کارشناسان بانک خصوصی در گفت و گو با میزان در رابطه با دریافت دسته چک و قوانین جدید خاطر نشان کرد: در صورتی که سابقه چک برگشتی مشترک به واسطه رفع سو اثر از سابقه بانک مرکزی پاک شود فرد متقاضی دسته چک می‌تواند برای صدور آن اقدام نماید.

وی افزود: رفع سو اثر چک نیز از طریق ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سو اثر از سوابق چک برگشتی، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت ۲۴ ماه، ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع چک به بانک و ارائه لاشه چک برگشتی امکان پذیر است.