وضعیت تولید در سال اشتغال و تولید تغییر خواهدکرد؟

 هر کشوری برای رونق اقتصادی باید برای تولید کالا و محصولات با کیفیت اقدامات مناسب انجام دهد تا بتواند از این طریق بهره وری و اشتغال ایجاد کرده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود را رفع کند.

نتایج یک تحقیق توسط صندوق بین‌المللی پول برای 47 کشور در حال توسعه که رشد تولید ملی پایدار را برای یک دوره زمانی 7 ساله بیش از 3 درصد مبنا قرار داده بودند، حاکی از آن است که کشورهایی که رشد تولید ملی بالایی را دارند، بر ضعف نهادی که مانع تحقق اهداف کلان اقتصادی همچون اشتغال بالا و تورم پایین شود، فائق آمده‌اند.

اما در چند سال اخیر تولید در ایران کاری بس دشوار بوده و با مشکلات عدیده ای مواجه است و چنبره زدن رکود بر اقتصاد کشور موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان به واردکننده تبدیل شوند.

نسخه دولت برای درمان و رفع مشکلات تولید، تنها اعطای وام از طریق سیستم بانکی بوده که علاوه بر اینکه آن هم با موانع خاص خود همراه بوده، بیشتر موجب شده تا تولیدکنندگان به بزرگترن بدهکاران بانکی مبدل شوند و این چرخه معیوب به تولید کمک چندانی نکرده است. اما باکنترل تورم و اذعان کارشناسان سمت و سوی اقتصاد کشور به رونق مایل بوده و این نوید وجود دارد تا با رفع مشکلات تولید بتوان شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور بود.

کیفیت حلقه مفقوده تولید

محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در جمع فعالان تولید و اقتصاد گفت: یکی از سوالاتی که امروز در ذهن صنعت گران بوجود آمده این است که چرا کالای باکیفیت ایرانی تولید نمی‌شود و یا میزان آن مناسب نیست. برای این سوال پاسخ های گوناگونی وجود دارد که یکی از آن ها عدم ثبات در قوانین و ضوابط است.

وی افزود: دستورالعمل‌ها و مقررات در اجرا استحاله می شوند و یا دائماً در حال تغییر هستند که نمونه بارز آن تغییرات تعرفه ای نا بهنگام است که تجارت و تولید با کیفیت را با مشکل مواجه می سازد.

رئیس سازمان صنعت استان تهران با اشاره به موانع بانکی بر سر راه تولید بیان کرد: دریافت تسهیلات و بازپرداخت آن از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان بوده و در حالیکه شورای پول و اعتبار تسهیلات با نرخ 18 درصد را مصوب کرده و در سال گذشته 16 هزار میلیارد هم اعطا شد اما بازپرداخت ها بیش از نرخ مصوب اخذ می شود.

مس فروش یکی دیگر از مشکلات تولید باکیفیت داخلی را نداشتن شرکت های حرفه ای بازرگانی دانست و عنوان کرد: کالای باکیفیت ایرانی در بازار کم نیست، اما شرکت های بازرگانی که بتواند برای این محصول بازاریابی بین المللی کنند کم است و اغلب خود تولیدکنندگان این کار را انجام می دهند و طبیعتاً اگر تولیدکننده فقط توان خود را صرف تولید کند کیفیت محصولات روز به روز بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه مقایسه کردن صنعت ایران با برخی کشورهای همسایه باید منطقی صورت گیرد، گفت: ایران را با ترکیه مقایسه می‌کنند اما باید به این نکات توجه کرد که حمایت های کشور ترکیه و سایر کشورهای صنعتی از صنعتگران و تولیدکنندگان چگونه است و بین ما و آنها خیلی فرق وجود دارد.

وی افزود: یکی از مقولاتی که این کشورها همواره مد نظر قرار داده‌اند، مشوق های صادراتی برای تولیدات با کیفیت است و معافیت های مالیاتی و عقد تفاهم نامه بین تولیدکننده و بخش های متولی دولتی است ، اما این مقولات در ایران با مشکلات و چالش های جدی روبرو است.

مس فروش بیان کرد: گرایش مصرف‌کننده همواره به سوی کالای با کیفیت بوده است و برای حمایت از تولید و اشتغال زایی باید به سمت تولید با کیفیت گام برداشت و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه برای ارائه خدمات بهتر فنی و مهندسی یکی از نکاتی است که برای تولید باکیفیت باید به آن توجه داشت.

وی تأکید کرد: تولید باکیفیت ایرانی با موانع متعددی روبرو است، اما با حمایت های دولتی و برنامه ریزی دقیق می توان آن را محقق ساخت و وضعیت صنعتی و اقصادی کشور را تغییر داد.

 لزوم مبارزه با قاچاق و رونق بازار مسکن

افشار فتح الهی مدیر امور صنعت سازمان صنعت و معدن استان تهران صنعت و کشاورزی در خصوص مشکلات تولید در ایران گفت: تولید موتور محرکه اقتصاد هر کشوری است و لذا از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و برای رشد و شکوفایی باید به تولید بهای بیشتری داد.

وی افزود: تولید دارای مؤلفه های اقتصادی گوناگونی است که موجب افزایش درآمدها و تولید ناخالص داخلی شده و اگر به صادرات بیانجامد منجر به ارزآوری خواهد شد.

مدیر امور صنعت سازمان صنعت و معدن استان تهران با بیان اینکه رونق گرفتن برخی بازارها می تواند سایر صنایع دیگر را به راه اندازد، گفت: رکود چند ساله در بازار مسکن موجب شد تا صنایع موازی آن رکود جدی را تجربه کنند و بسیاری از شاغلان این بخش بیکار شدند.

فتح الهی تصریح کرد: بازار مسکن یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی کشور است و صنایع وابسته بسیاری دارد، لذا رونق گرفتن و خارج شدن آن از رکود موجب رونق بازارهای دیگر خواهد شد و به تبع  مشکلات تولید سایر صنایع را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع قاچاق کالا و زیان‌هایی که از این طریق به تولید وارد می شود، گفت: در چند سال اخیر قاچاق کالا کاهش یافته و حجم آن حدود 15 میلیارد تومان عنوان می شود که اگر جدیت در مبارزه با قاچاق ادامه داشته باشد، قطعاً تولید بهتر خواهد شد.

این مسئول صنعتی یادآور شد: رفع مشکلات تولید و خارج شدن از رکود می تواند موجب رونق اقتصادی و شکوفایی و اشتغال شود.

 کاهش نرخ سود بانکی اقدام موثر در حمایت از تولید

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی نیز  اظهار داشت: یکی از مشکلات بنگاه های تولیدی، ساختار نظام بانکی کشور است و علت این امر به بانک محور بودن بنگاه های اقتصادی ارتباط دارد.

وی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر بازار گفت: نرخ سود بانکی تنها مانع تولید در اقتصاد کشور نیست که با کاهش آن تمامی مشکلات تولید حل شود.

حق شناس با اشاره به وابستگی شدید بنگاه های اقتصادی به نظام بانکی کشور گفت: بنگاه های اقتصادی در جهت ارتقای سطح تکنولوژی و توسعه، سرمایه در گردش خود را از سیستم نظام بانکی کشور استقراض می‌کنند این در حالی است که بخش عمده نیاز مالی بخش تولید در کشورهای توسعه یافته، توسط بازار سرمایه تأمین می شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی و پرداخت مابه التفاوت آن از سوی دولت تنها موجب افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها خواهد شد و باید عدم توان پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها را در افزایش بدهی های دولت جستجو کرد.