ایران رشد اقتصاد جهان را ارتقا داد

 صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود با عنوان «چشم انداز اقتصاد جهانی» با اعلام رشد 3.2 درصدی برای اقتصاد جهانی در سال 2016، که اندکی بالاتر از رقم پیش بینی شده در گزارش قبلی این بانک بوده، خاطر نشان کرد این افزایش رقم عمدتا ناشی از رشد بسیار بالاتر اقتصاد ایران و فعالیت قوی تر اقتصاد هند بوده است.

این نهاد بین المللی در عین حال رقم رشد اقتصادی ایران را در گزارش خود ذکر نکرده است.

این گزارش تصریح کرده که رشد اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته و اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در سال 2017 شتاب خواهد گرفت و به ترتیب به 2 و 4.6 درصد خواهد رسید و رشد اقتصاد جهانی نیز به 3.5 درصد خواهد رسید که نسبت به گزارش ماه آوریل تغییری نداشته است.

همچنین پیش بینی شده که رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان در سال 2017 به میزان قابل توجهی کند شود که عمدتا ناشی از کاهش میزان فعالیت در کشورهای صادر کننده نفت خواهد بود، اما این رشد پایین در سال 2018 ترمیم خواهد شد.

این گزارش افزود: رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان در سال 2016 به لطف رشد اقتصادی ایران به میزان قابل توجهی قوی تر از قبل ارزیابی شده است.

رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه ، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان در سال 2016، 5 درصد ارزیابی شده و پیش بینی شده این رقم در سال جاری و سال آینده میلادی به ترتیب به 2.6 و 3.3 درصد برسد.

کاهش اخیر قیمت نفت در صورت تداوم، تاثیر منفی بیشتری بر چشم انداز رشد اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت در این منطقه خواهد داشت.