ترکان: در این اقتصاد هیچ کاری سودآورتر از «رباخواری» نیست

اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور، در گفتگو با اعتماد با اشاره به اینکه بی‌تردید دولت نباید به هیچ چیز بی‌توجه باشد و مطالبات را روی زمین بگذارد تأکید کرد: در چنین شرایطی که کشور با بحران‌هایی رو به روست باید اولویت‌بندی کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کشور و وعده‌های رییس‌جمهور مردم توقع دارند اقتصاد کشور در مسیر پویایی قرار بگیرد و رشد توام با اشتغال داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، با انتقاد از ترویج ربا در بانکها ادامه داد: ما امروز نیاز داریم که منابع مالی کشور را به سوی سرمایه‌گذاری سوق دهیم و متأسفم که بگویم امروز در کشور ما رباخواری بر تولید غلبه کرده است و هیچ کاری سودآورتر از رباخواری نیست.

وی اضافه کرد: کسانی که سرمایه دارند ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به جای تولید، در بانک بگذارند و سودش را بگیرند.

ترکان با اعلام اینکه از نظر من سه سیاست اشتباه در حوزه اقتصاد ما وجود دارد که باید متوقف شود گفت: اول، در قانون بانکداری بدون ربا ما چیزی به نام سود علی‌الحساب نداریم. بنابراین قبل از اینکه سودی تحقق پیدا کند بانکها نباید به سپرده‌گذاران سود بدهند بلکه ابتدا باید کسب و کار محقق شود و پس از سودآوری به سپرده‌گذار تعلق بگیرد. دوم، واژه‌ای به عنوان سود روزشمار ربوی است. ما نباید واژه‌ای به نام سود روزشمار داشته باشیم و سود باید بر مبنای عملکرد واقعی کسب و کار باشد. سوم، در گذشته به حسابهای جاری سود تعلق نمی‌گرفت، الآن به حساب‌های جاری هم با نام حساب پشتیبان سود تعلق می‌گیرد.

وی اظهار داشت: به نظر من این سه اقدام باعث شده تا عملیات بانکی مشکوک به ربا شود. البته این حرف و اظهارنظر من نیست این حرف علما است. این باید برچیده شود تا سرمایه‌ها بجای اینکه در بانکها بخوابد وارد بازار تولید شود و چرخ تولید و اشتغال را بچرخاند.