وعده "پوتین" برای حذف دلار در آینده نزدیک

با توجه به اشکالات نظام جهانی دلار و تندرویهای اخیر آمریکا در قبال کشورهای مختلف، اظهارنظرها نسبت به جایگزینی یک نظام پولی فراگیر جهانی با دلار، شدت گرفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه 21 جولای (30 مرداد) سال جاری با انتشار گزارشی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نوشت: پوتین معتقد است با ادامه شرایط فعلی جایگاه دلار بیش از پیش تضعیف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با جهت‌دهی مسئولان کشورها و همچنین مردم آنها جایگزینی یک واحد پول جهانی با دلار در مبادلات بین‌المللی ممکن است.

بر اساس این گزارش پوتین تصریح کرد: امکان جایگزینی واحد پول جهانی با دلار در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: گرچه روند تضعیف دلار آغاز شده، اما هنوز امکان کنار گذاشتن این واحد پولی فراهم نیست، چراکه بازار پولهای الکترونیکی به‌صورت شفاف و درست مدیریت و کنترل نمی‌شود، به همین دلیل هنوز نمی‌توان اطمینان داشت این واحدهای پولی جایگزین مناسبی برای دلار آمریکا باشند.

تصویر گزارش اسپوتنیک

روند حذف یا جایگزینی دلار با ارزها یا روشهای جایگزین مبادله ــ مانند پیمانهای پولی دوجانبه ــ از حدود یک دهه قبل و با شدت گرفتن تحریمهای آمریکا علیه ایران شدت گرفت و ادامه یافت. کارشناسان بخش قابل توجهی از اشتیاق دولت اوباما به مذاکرات هسته‌ای را ناشی از بروز راهکارهای حذف دلار از معاملات بین‌المللی ــ به‌خصوص در روابط تجاری چین، هند و روسیه با ایران ــ دانسته‌اند.