رکود بی سابقه اقتصادی در دولت یازدهم شکل گرفت

محمد ناظمی اردکانی”عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم،گفت : در چهار سال گذشته این موضوع مطرح می شد که «تحریم های اقتصادی مانع از رشد و رونق اقتصادی می شود» از این رو رفع تحریم در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و شاهد بودیم دولت روحانی همه توان خود را معطوف به لغو تحریم ها کرد و سرانجام توافق هسته ای«برجام» اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره پسا برجام مشاهده کردیم دشمنان از حربه های گوناگون برای فشار و تحریم علیه ایران استفاده کردند. در این راستا می توان به مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا که خواهان تحریم های جدید و سنگین علیه ایران شده اند اشاره کرد.

*اقتصاد مقاومتی راهبردی برای خنثی کردن حربه های دشمن

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین،«اقتصاد مقاومتی» را نسخه راهگشا برای برون رفت از تحریم دشمنان عنوان کرد و افزود:” اقتصاد مقاومتی” راهبردی بود که اگر به آن عمل می کردیم می توانستیم دشمنان را کاملا نا امید کنیم به طوری که تمامی حربه های آنها خنثی می شد.

ناظمی اردکانی همچنین به برداشت غلط که پیش از این توسط برخی از مسئولان اجرایی بیان می شد پرداخت و یادآورد شد: اینکه مانع رشد اقتصادی  به تحریم ها ربط داده می شد منجر به ضعف بنیه اقتصاد ملی شد؛ نتیجه ای که این نگاه به همراه داشت، واردات کالاهای مصرفی و تا حدودی، سرمایه ای بدون حساب به صورت قاچاق یا غیر قاچاق از خارج بود.

وی با بیان اینکه اواخر دولت دهم شاهد افزایش بالای نرخ تورم بودیم، اظهارداشت: در دولت یازدهم نیز سد کردن یا فریز کردن نقدینگی کشور که امروز بالغ بر ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است نشان می دهد رکود بی سابقه اقتصادی حاکم شده و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل و گردش فعالیت های اقتصادی متوقف یا به کندی صورت می گیرد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: رکود بی سابقه ای که شکل گرفته، باعث دامن زدن به موج بیکاری شده و طبیعتا تبعات منفی و ناهنجاری های اجتماعی زیادی را به وجود آورده است.

اردکانی با بیان این مطلب” دولت یازدهم از همان ابتدا نگاهش به بیرون حاکم بود،” گفت: این نوع نگاه(توجه به مذاکرات هسته ای و عادی سازی با غرب) فرصت های زیادی را از دست داد.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم، پیش فرض اشتباه مطرح کرد و آن این بود “تا زمانی که رابطه با غرب و خصوصا آمریکا عادی نشود هیچ کاری از پیش نمی توان بُرد” در صورتی که نگاه و برداشت مسئولان اجرایی از همان ابتدا صحیح نبود؛ صحیح این بود که راهبرد به درون و ظرفیت های داخلی شکل می گرفت. به اعتقاد بنده دولت با اتخاذ سیاست های درست می توانست هم شاهد رونق اقتصادی در کشور باشد و هم از مانع تحریم ها عبور می کرد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی در پاسخ به این سوال”دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی باید چه راهبردی اتخاذ کند؟”، تاکید کرد : دولت آینده باید برای توفیق در عرصه اقتصادی نگاه خود را از بیرون به درون و ظرفیت های داخلی معطوف کند و از ظرفیت های خدادادی و بیکرانی که از لحاظ منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی و انرژی و استعدادهای سرشار انسانی  برخورداریم با مدیریت صحیح و کارآمد استفاده کند تا بدین وسلیه شاهد رونق اقتصادی باشیم.

اردکانی تاکید می کند: اگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ عمل کند و مدیریت کارآمد و بالنده وجود داشته باشد با چنین ظرفیت های عظیم داخلی می توانیم به سمت اشتغال کامل حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه لازمه این اقدامات هماهنگی در تیم اقتصادی دولت دوازدهم است، اظهارداشت: البته دولت دوازدهم باید در سیاست خارجی با اقتدار و شهامت عمل کند و همواره عزت ملی و حکمت و مصلحت ملی مورد توجه قرار دهد.

ناظمی اردکانی براین باور است:ما از لحاظ اقتصادی می‌توانیم به اقتدار برسیم و “اقتصاد مقاومتی” راهبردی است که برای این موضوع وجود دارد.

*کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت های تولید و صنعت استفاده می شود

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی هرکجا تفکر انقلابی و همچنین مقالات  ISA وجود داشت ما شاهد دستاوردهای گران سنگی بودیم برای نمونه می توان به دستاوردهای عظیم در زمینه انرژی هسته ای، ساخت موشک های دور بُرد، تسلیحات نظامی و همچنین زمینه ترویج فعالیت هایی که در سطح صنعت و تولید ایجاد شده اشاره کرد. توان ما در این حوزه ها بسیار بالا است ضمن اینکه در تولید و صنعت ظرفیت های زیادی ایجاد شده که امروز کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت آنها استفاده می شود.