آخرین وضعیت تولید حبوبات در سال جاری

کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی ، با اشاره به آخرین وضعیت تولید حبوبات اظهار داشت: مجموع تولید حبوبات سال گذشته 695 هزارتن بود که امسال این رقم به بیش از 730 هزارتن رسید.

وی با اشاره به وضعیت تولید نخود افزود: سال گذشته از سطح 506 هزارهکتار 270 هزارتن نخود برداشت شد که امسال از سطح 520 هزار هکتار تولید به بالای 300 هزارتن خواهد رسید.

خاکسار ادامه داد: تا پایان برنامه ششم با توسعه کشت پاییزه علاوه بر خودکفایی امکان صادرات محصولات نیز فراهم است.

وی با اشاره به افزایش 20 هزارتنی لوبیا در سال جاری گفت: با توجه به تولید 260 هزارتن لوبیا در سال جاری پیش بینی می شود که 20 تا 30 هزارتن از این میزان صادر شود.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تولید عدس بیان کرد: در حال حاضر عدس  تنها محصولی است که برای تأمین نیاز داخل نیازمند واردات هستیم، اما انتظار می رود با استفاده از ارقام پاییزه و کشت مکانیزه بتوان آن را به حداکثر میزان رساند.

وی با اشاره به تأثیر توسعه مکانیزاسیون در عملکرد تولید حبوبات عنوان کرد: برداشت ارقام سنتی با ماشین آلات مشکل است از این رو در بحث توسعه مکانیزاسیون ارقامی باید معرفی شود که امکان برداشت آن با ماشین وجود داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال توجه ویژه ای به بحث کارنده، ماشین و کمباین های مخصوص برداشت شده ، افزود: ارقام بلند مقاوم به بیماری برق زدگی و مناسب جهت برداشت با کمباین در داخل تولید و از کانادا وارد شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه حبوبات دیم نظیر نخود و عدس و برخی اقلام عمده حبوبات آبی اعم از لوبیا در نظر داریم  که کشت زراعی و مکانیزه داشته باشیم.