روزنامه ابتکار،دراينميان حالوهواي تکيههاي عزاداري و آمادهشدن هيئات مذهبي براي ماه محرم و صفر را از کوچه و خيابانهاي شهر ميتوان يافت و تکاپويي که مسئولان اين هيئتها براي تأمين مايحتاج مورد نياز پذيرايي از عاشقان و عزاداران امامحسين(ع) دارند، بهخوبي از گوشه و کنار هر محله و منطقه ديده ميشود.

البته هرساله وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به کمک هیئات مذهبی می‌آید و با دراختیارگذاشتن سهمیه نذورات، بخشی از مایحتاج مورد نیاز عزاداران را تأمین می‌کند. امسال نیز همچون سال گذشته، سازمان بازرگانی استان تهران برای تأمین هیئت‌های مذهبی خرد و کلان در استان تهران دست به کار شده و سهمیه‌هایی را دراین‌باره تدارک دیده است. اما بسیاری از مردم معتقدند وضعیت نابسامان قیمت کالاهای مصرفی در بازار همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی فروشندگان حاکی از افزایش قیمت برخی کالاهای مورد نیاز، نظیر حبوبات، روغن، گوشت قرمز و سبزی به‌دلیل فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم است.

این در حالی است که برخی مسئولان از نتایج مثبت و قابل قبول سیاست تنظیم بازار سخن می‌گویند و آن‌را ازجمله راهکارهای مثبت برای پاسخ به نیازهای اساسی مردم و سیاستی تهاجمی به ریشه گرانی‌ها مطرح می‌کند.

حال با نزدیک‌شدن به ایام سوگواری که با افزایش نذورات مردمی روبه‌رو هستیم، این سؤال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا سیاست تنظیم بازار نتوانسته بار دیگر به کنترل قیمت‌ها منتهی شود و یا تأثیرات انتظارات تورمی را در بازار مصرف خنثی کند.

درواقع با فرارسیدن ایام سوگواری، بار دیگر به دنبال بی‌توجهی به وضعیت موجود، قیمت کالاهای پرمصرف در این ماه به‌دلیل افزایش نذورات مردمی رو به افزایش است و موج آن گریبان‌گیر کلیه اقشار جامعه شده است.

گفتنی است در وضعیت کنونی بازار قیمت انواع حبوبات افزایش یافته است. براساس این گزارش، قیمت روغن هم در فروشگاه‌ها رشد زیادی داشته و این در حالی است که به دنبال سپری‌کردن اعیاد مذهبی و افزایش مصرف گوشت قرمز، هم‌اکنون با نزدیکی به روزهای عاشورا و تاسوعا، قیمت گوشت قرمز هم در سطح شهر روند افزایشی خود را حفظ کرده است. در این راستا برخی مسئولان از عرضه مایحتاج این ماه به عزاداران سخن به میان می‌آورند.

هدایت حاتمی، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: با توجه به فرارسیدن ماه شهادت امام‌حسین(ع)، سازمان صنعت، معدن و تجارت در خدمت هیئات عزاداری است و همچون سنوات گذشته، کالاهای پرمصرف هیئات مذهبی را با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، برنج، روغن، قند و شکر در اختیار هیئات مذهبی قرار خواهد گرفت و هیچ‌گونه جای نگرانی دراین‌باره نیست.

حاتمی ادامه داد: فهرست هیئات مذهبی از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت و براین‌اساس، سهمیه هریک از آن‌ها مشخص شده است که در ستادهایی در سطح شهر تهران و بخش‌های تابعه توزیع خواهد شد. معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر حواله‌ها در اختیار هیئات مذهبی قرار گرفته است و آن‌ها باید با مراجعه به محل‌های تعیین‌شده، سهمیه‌های خود را دریافت کنند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم با اشاره به جزئیات قیمتی نذورات ماه محرم برای هیئات مذهبی گفت: هر کیلوگرم برنج به قیمت ۸۰۰ تومان، روغن ۱۱۳۰ تومان، شکر ۶۸۰ تومان و قند ۱۰۰۰ تومان در اختیار مساجد و هیئات مذهبی قرار خواهد گرفت.

یدالله صادقی با اشاره به تأمین مایحتاج مورد نیاز هیئات مذهبی گفت: براساس توافقات صورت‌گرفته، هر کیلوگرم برنج به قیمت ۸۰۰ تومان، روغن ۱۱۳۰ تومان، قند ۱۰۰۰ تومان و شکر ۶۸۰ تومان در اختیار هیئات مذهبی قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: این کالاها به اندازه کافی در انبارها موجود است و براساس حواله‌هایی که در اختیار هیئات و مساجد قرار گرفته است، توزیع خواهد شد و جای نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: ستادها هم‌اکنون فعال شده و مشغول به کار هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر توزیع حواله به تمامی هیئات مذهبی را صورت دهند، ضمن اینکه هم‌اکنون در حال حمل اجناس از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران و کارخانجات روغن نباتی به محل عرضه کالاها هستیم. صادقی گفت: در شهر تهران ۸انبار و در سایر شهرهای استان تهران ۱۳انبار طراحی شده است تا به ارائه نذورات بپردازند.

وي اظهار کرد: پيشبيني ميشود که کالاها از شنبه هفته آينده ميان هيئات مذهبي و مساجد توزيع شود.