احساس خطر آخوندی از تهدید آمریکایی‌ها

عباس آخوندی در دیدار با دبیر دولت و وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه با تاکید بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور اظهار کرد: ایران بر تداوم پشتیبانی‌های لازم از جمله تامین قطعات هواپیما و ارائه اطلاعات فنی تاکید دارد.

وی با اشاره به قرارداد با ایرباس و  مذاکره با شرکت‌های آلستوم و "ونسی"، گفت: علاوه بر مذاکرات حمل و نقلی دو کشور مذاکرات خوبی در حوزه مسکن و شهرسازی داشتند و بر این اساس ایران خواستار پایبندی فرانسه بر انجام تعهدات خود است.

وی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور، گفت: با توجه به تهدیدهای اخیر آمریکا که بر عملکرد شرکت‌های اروپایی تاثیرگذار است ایران خواستار مواضع سیاسی دولت فرانسه، آلمان و در سطح بالاتر اتحادیه اروپا است.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری از اینکه اروپا همچنان به تعهدات برجامی خود پایبند باشد، گفت: از پیگیری‌های مسئولان فرانسوی برای در اختیار قراردادن یک خط اعتباری به ایران با هدف رفع موانع مالی و توسعه روابط دو کشور در حوزه زیرساخت‌ها خوشحال هستیم.

آخوندی همچنین با بیان این‌که براساس برجام قطعات و سایر خدمات وابسته از سوی شرکت‌های طرف قرارداد باید در اختیار ایران قرار بگیرد، تصریح‌کرد: نباید برای هر سرویس کوچکی نیازمند مکاتبه و مذاکرات جدید باشیم.

ژان باپتست لمون دبیر دولت فرانسه نیز در این دیدار با تاکید برگسترش همکاری‌ها با ایران به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: فرانسه از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران بسیار خرسند است و بر ادامه دار بودن جلسات کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور تاکید دارد. می‌خواهیم که فراتر از حرف و کلام در خصوص انجام پروژه‌های مهم زیرساختی در بخش حمل و نقل با یکدیگر مذاکره و آن را اجرایی کنیم تا جوابگوی مشکلات مردم تهران باشد.

وی با اشاره به اجرای بخشی از قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و ای تی آر افزود: ایران و فرانسه می‌توانند در زمینه هوایی همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند با این حال برای ادامه قراردادها به تایید دولتی ایران و پیش پرداخت برای تحویل باقی هواپیماها نیازمندیم.

وی با آرزوی تداوم برجام و افزایش ارتباطات دو کشور تصریح کرد:ایران شمال و جنوب اروپا را به یکدیگر وصل می‌کند و به همین دلیل این کشور می‌تواند تبدیل به هاب حمل و نقلی شود . از طرفی ایران می‌تواند یک مرکز پیوندی بین اروپا و اسیا از طریق هوا شود.