آخرین وضعیت پروژه  تجهیز رایگان اصناف به صندوق فروشگاهی توسط کنتور سازی

هنوز بر این اعتقاد هستم شرکت کنتور سازی ایران بهترین انتخاب در خصوص تولید صندوق فروشگاهی در کشور بوده است و این شرکت قابلیت تبدیل شدن به یک هاب و مجتمع تولید محصولات   فن آورانه و نوآورانه در حوزه ICT   با نگاه صادراتی را دارد و در صورتیکه حدود  یکسال  امکانات تولید و پرسنل فنی و با تجربه آن در اختیار قرار گیرد  این ادعا را اثبات میکنم

چرا پروژه صندوق فروشگاهی اینقدر زمان طولانی برد و آخرین وضعیتش به کجا رسید ؟

یکی از دلایل مشکلات  اقتصادی در کشور دخالت  بیش از حد دولت در امور اقتصادیست  . وقتی یک بخش خصوصی برای اجرای طرحی به نسبت کشوری تصمیم میگیرد نمیتواند بدون دخالت دولت آن را اجرایی نماید و وقتی دولت و مجوزهای مربوطه پا به میان گذاشتند مولفه زمان و وقت بی اهمیت ترین عنصر تصمیم گیری میشود و جلسات متعدد و با موضوعات تکراری و بدون پیشرفت آنقدر زمان اجرا را به عقب خواهد انداخت که گاهی طرح غیر قابل اجرا میشود و یا قانون جدید باعث تغییر در آن میشود  و باید دوباره جلسات جدید تشکیل شده و زمان زیادی صرف تصمیم گیریها شود که تصمیم آن از همان ابتدا مشخص است ولی جلسات بیهوده باید تشکیل شود.

پروژه تجهیز اصناف به صندوق فروشگاهی یکی از این پروژه هاییست که بر اساس قانون میبایست اجرایی شود و ما طرحی دادیم تا هزینه خرید صندوق از دوش اصناف برداشته شود چون بیشتر اصناف قدرت خرید نقدی صندوق را نداشتند و این موضوع باعث شد اصناف دیگر هم آن را اجرایی نکنند و یا اطلاعات صندوق را به سازمان امور مالیاتی ارائه نکنند ولی متاسفانه آئین نامه اجرایی آن با یکسال تاخیر ارائه شد نکته قابل توجه اینکه با وجود تاخیر یکساله در تصویب  آئین نامه هنوز نقاط ابهام قانون حل نشده است و نمیدانم علت این تاخیر برای چه بود و این تاخیر باعث شد در این میان مشکلاتی هم برای سهامداران شرکت تولید کننده بوجود آید و به جای صبر دست به اقداماتی زدنده که یک عده دچار ضرر و زیان شدند و جای تعجب اینکه من و اتاق اصناف  با دید ملی قصد داشتیم واحد های تولیدی در وضعیت رکود را فعال کنیم و از تولید داخل استفاده کنیم ولی ساختار بورس و سوء استفاده ازآن باعث این مشکل شد در حالیکه قرارداد با شرکت های دیگر هم بسته شد ولی چنین مشکلی بوجود نیامد چون در بورس حضور نداشتند و من پیشنهاد میکنم علاوه بر مجازات مجرمین بورس برای رفع این اشکال راهکاری فراهم کند و اینطور نباشد هر واحد تولیدی بتواند قراردادی منعقدکند و بتواند در بورس اجرای آن را بدون عمل به تعهدات اثبات کند .  

یعنی با وجود این آئین نامه شما نمیتوانید طرح خودتان را اجرا کنید ؟

اگر به ما بود با قانون قبلی هم میتوانستیم قانون را اجرا کنیم و اصلا نیازی به آئین نامه نداشتیم ولی وقتی با مجموعه های دولتی و شبه دولتی کار میکنید دیگر تصمیم گیرنده شما نیستید و آنها هستند که سکاندار میشوند و نمیشود روی حرف آنها حرف زد و به همین دلیل تصمیم گرفتم طرح را با یک بخش خصوصی  اجرا کنم و از دولت میخواهم بدون دخالت نظارت کند که یک  قانون  چطور به صورت صحیح و سریع در کشور با حفظ منافع ملی  اجرا میشود شد و اثبات میکنم بخش خصوصی هم جزء از این ملت است و برای پیشرفت کشور دغدغه دارد .

قانون مالیات بر ارزش افزوده با تجربه اجرای آزمایشی !!!  7 سال به تغییر نام به مالیات بر مصرف خلاصه میشود و از رفع دغدغه های مردم – تولید کننده و اصناف خبری نیست این قانون در دنیا  برای شفافیت اطلاعات  اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی   طراحی شده است ولی در کشورمان  با تجمیع عوارض شهرداری و عوارض آموزش و پرورش به یکی از منابع درآمدی دولت تبدیل شده است و تمامی فرایندها برای افزایش این درآمد و افزایش وصولی آن طراحی گردیده است که با نارضایتی مردم و تولید کننده و بخشی از اصناف همراه بوده است چرا که این درصد در مراحل مختلف اخذ و بدون هیچ اهرم کنترلی  به دست دولت نمیرسد و باعث گرانتر شدن کالا ( خصوصا تولیدی داخل ) گردیده ، فرار از عدم پرداخت آن نیز به سادگی امکانپذیر است و تولیدکنندگان یکی از دلایل عدم رقابت پذیری محصولات خود با تولیدات خارجی را در پرداخت این 9 درصد میدانند.

این مالیات بایستی فقط در چرخه آخر از مصرف کننده نهایی اخذ گردد و راه اهل اساسی آن نیز صدور فاکتور رسمی با استفاده از یک پلتفرم متمرکز و صندوق فروشگاهی میباشد و با نگاه به تجربه کشورهای دیگر و بر اساس فرهنگ دینی و ایرانی و علم روز این پلتفرم باید ایجاد شود نه اینکه با دیدن موفقیت یک کشور در پی کپی کاری و خرید یک سامانه متعلق به 10 سال گذشته کشور دیگری باشیم و به دانش و تخصص داخلی اعتماد نکنیم

دولت باید بداند اگر مالیات را عادلانه بگیرد و تبعیضی در کار نباشد عموم مردم با رضایت قلبی مالیات خود را پرداخت میکنند و باید بر اساس مالیات اخذ شده خدمات به مردم ارائه نماید و این امر به تدریج  به یک فرهنگ عمومی تبدیل میشود و باید دولت برای این فرهنگ سازی هزینه نماید و این هزینه با بروشور و بیلبرد و فیلم سازی ایجاد نمیشود با تشویق و هزینه مستقیم شکل میگیرد بطور مثال مردم حاضر نیستند به شیوه های مختلف مالیات پرداخت کنند . کارگر و کارمند وقتی حقوق خود را میگیرد مالیات حقوق خود را پرداخت میکند  و وقتی به خرید میرود در فاکتور 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده میدهد و انتظار دارد به شعور او توهین نشود که تا سقف 2 میلیون تومان از مالیات معاف است و به همین حاضر نیست فاکتور رسمی بگیرد تا مالیات بر ارزش افزوده ندهد و اگر ما درصدی از مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان تشویق در فیش حقوقی به کارگر و کارمند برگردانیم این فرهنگ  شکل خواهد گرفت و گزارش مالی شفاف از هزینه کرد این درآمد در توسعه شهر و آموزش و پرورش  میتواند به این فرهنگ سازی کمک نماید .

اصناف هم دغدغه های بجایی دارند و تعداد قابل توجهی از  آنها به خاطر نبودن شغل مجبور به ادامه و یا تاسیس یک فروشگاه گرفته اند  و با توسعه فن آوری و کسب و کار اینترنتی جایگاه خود را  نیز در خطر میبینند و در ایران تعداد زیادی از آنها درآمد حداقل دستمزد را هم ندارند چون بر اساس نیاز ایجاد نشده اند و در صورت ایجاد شغل بطور قطع دست از فعالیت خواهند کشید و همچنین دولت باید به اصناف توجه ویژه نموده و به مانند کارآفرین به آنها نگاه ، از معافیت مالیاتی چند ساله آنها را بهره مند نماید .

اگر فرهنگ اعتماد بین مردم و دولت نهادینه گردد و بر صحت یک قانون که منافع ملی را در بر میگیرد و بر اساس خرد جمعی تصویب گردیده است اعتقاد  قلبی پیدا کنند درصد قابل توجهی از مردم آن را اجرا میکنند و ما بر این اعتقاد بودیم این اعتماد میتواند در پروژه صندوق فروشگاهی با طراحی صورت گرفته نماد عینی پیدا کند .

مگه در طرح شما چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

من نمیتوانم کل زمانها و هزینه های صورت گرفته تاکنون برای  ایجاد طرح را فاش کنم چون امین سرمایه گذاران هستم ولی نکات اساسی  که در طراحی مورد توجه قرارگرفته  رابه صورت  خلاصه بیان میکنم

  1. کلیه معاملات صورت گرفته در طرح بر اساس قوانین اسلامی صورت میگیرد و از معاملات ربوی جلوگیری میگردد .
  2. صندوق فروشگاهی قابل  مصرف در طرح فقط بایستی تولید داخل باشد و تجربه واردات بیش از 5 میلیون پوز بانکی بدون ایجاد یک واحد تولیدی در کشور را تکرار نمیکنیم .
  3. با ایجاد شبکه اطلاعات امکان حضور کالای قاچاق جهت فروش وجود ندارد .
  4. شفافیت اطلاعات باعث میگردد محاسبه مالیات عادلانه و شکاف فاحش طبقات اقتصادی در کشور ترمیم شود.
  5. خرید اقساطی کالا وبدون بهره برای تشویق خریداران از شبکه در نظر گرفته شده است تا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توجیه پذیر گردد  و فقط به دلیل ایرانی بودن ما به افراد اعتبار خواهیم داد.
  6. جایگاه بانک به محل نگهداری پول قرض السحنه و اشیای  قیمتی و خدمات بانکی الکترونیکی در طرح میباشد  واسطه گری پول ربوی خارج میگردد
  7. نقدینگی مردم به صورت قرض الحسنه در بانک  و یا سرمایه گذاری در بورس خواهد بود و دیگر حسابی به عنوان  سپرده با سود مشخص نخواهند داشت و بانک فقط ضامن اصل پول قرض السحنه خواهد بود و مردم شفاف باید بداند سرمایه گذاری ریسک زیان نیز به همراه دارد .

در طرح شما شرکت کنتورسازی ایران چه جایگاهی دارد ؟

در ابتدا اعلام میکنم این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بدون وابستگی به دولت و اتاق اصناف ایران اجرا میگردد  و افراد فعال در بورس بدانند در صورتیکه در نظر دارند با یک رانت اطلاعاتی و ایجاد حباب و خبرهای ساختگی سرمایه خود را چند برابر کنند و به عبارتی در قمار بورس  به صورت هفتگی پول بسازند به این طرح امیدی نداشته باشند و بر مبنای این طرح سهام شرکتی را خرید و فروش  نکنند ولی اگر با هدف اصلی تاسیس بورس و عضویت یک واحد تولیدی در بورس که جذب سرمایه های خرد در تولید میباشد وارد سهامداری شرکتی شده اند اعلام میکنم در صورت تعیین تکلیف و تغییر رویه مدیریتی در شرکت کنتورسازی ایران  سهام این شرکت بهترین انتخاب آنها خواهد بود و هنوز بر این اعتقاد هستم شرکت کنتور سازی ایران بهترین انتخاب در خصوص تولید صندوق فروشگاهی در کشور بوده است و این شرکت قابلیت تبدیل شدن به یک هاب و مجتمع تولید محصولات   فن آورانه و نوآورانه در حوزه ICT   با نگاه صادراتی را دارد و در صورتیکه حدود یکسال  امکانات تولید و پرسنل فنی و با تجربه آن در اختیار قرار گیرد  این ادعا را اثبات میکنم .

ضعف اصلی تولید در کشور عدم توجه به مدیریت مهندسی و نوآوری بوده است و همیشه چشم به محصولات خارجی داشته ایم و همیشه منتظر هستیم برندهای معروف محصولی را بر پایه تکنولوژیهای جدید تولید و ما از آنها کپی کنیم و همیشه از آنها عقب باشیم و این موضوع با وجود افراد با دانش و خلاق در کشور باعث تاسف است .  شرکت کنتور سازی با امکانات موجود و زیر ساخت های تولیدی واقعی و فعال و پرسنل فنی مجرب با یک مدیریت صحیح مهندسی میتواند تعداد قابل توجهی از شرکتهای دانش بنیان حوزه فن آوری اطلاعات  و الکترونیک را به صورت یک هاب صنعتی تحت پوشش قرارداده با سرشکن نمودن هزینه ها ی تحقیق و توسعه اشتغالی پایدار با محوریت صادرات در کشور را فراهم نماید و خود نیز بر اساس  عملکرد  واقعی منافع کسب کند .

ایجاد یک واحد تولیدی در حد شرکت کنتورسازی ایران با پروانه بهره برداری یک میلیون دستگاه در سال فقط در حوزه صندوق به زمانی حدود 3 سال نیاز دارد و حذف این زمان  نقطه قوت این شرکت در ایجاد یک مشارکت پایدار برای یک سرمایه گذار بوده و در صورت تولید محصولاتی بر مبنای علم روز میتوان منافع قابل قبولی را نصیب این شرکت نمود.  

بطور مثال چند محصول مورد نظر خودتان را نام ببرید :

تولیدات مورد نظری  که بازار قابل توجهی در کشور و منطقه میتوانند داشته باشند  و در برنامه یکساله من به نتیجه خواهند رسید شامل موارد زیر است :

  1. تولید 200 هزار صندوق فروشگاهی جهت اجرای طرح که در صورت تعیین تکلیف مدیریت شرکت سریعا اجرایی میشود  و در غیر اینصورت با یک شرکت تولیدی دیگر وارد مذاکره خواهیم شد .
  2. تولید کنتورهای هوشمند برق و آب و گاز بر پایه تکنولوژی اینترنت اشیاء و قرائت و کنترل از راه دور در قالب یک پلتفرم  و سرمایه گذار اروپایی که صحبتهای اولیه آن صورت گرفته است .
  3. تولید سخت افزارها و نرم افزاراهای مربوط به مدیریت مصرف انرژی  که نمیتوانم به جزئیات آن بپردازم
  4. تولید سخت افزارها و نرم افزارهای  مربوط به شهر هوشمند  که اجازه بدید به این موضوع هم کلی اشاره کنم

این طرح از چه زمانی شروع میشود ؟

تاکنون بالغ بر 3 میلیارد تومان هزینه تولید پلتفرم شده است و شهرمقدس قم را با شعار قم شهر بدون ربا برای پایلوت انتخاب کرده ایم و با توجه به موجودی 1000 دستگاه صندوق در شرکت کنتور سازی  در صورت تغییرات در شیوه مدیریت شرکت  ما از هفته آینده آمادگی اجرا را داریم و در غیر اینصورت باید تولید کننده صندوق را تغییر دهیم که امیدوارم برای حفظ منافع سهامداران این اتفاق نیافتد .

اینکه میگوئید ما منظورتان کیست ؟  

حمیدر ضا سعدالله با پشتوانه یک شرکت  سرمایه گذار داخلی با چند شریک فرانسوی و ایتالیایی و شرکت کنتورسازی ایران

اسم شرکت داخلی رو نمی فرمائید ؟

بگذارید بدون حاشیه کارمون رو ادامه بدیم ولی بدونید بورسی نیست 

تشکر از وقتی که در اختیار گذاشتید