"تراریخته" بالاخره خوب است یا نه؟!

امید پیرهادی، عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با بیان اینکه کشمکش‌های ایجاد شده بر سر تراریخته موجب شده برخی حقایق در این زمینه پنهان بماند، اظهارداشت: متاسفانه این مسائل باعث شده ما بسیاری فرصت‌ها را از دست بدهیم.

وی تصریح کرد: موافقان و مخالفان تراریخته این بحث را سیاسی کرده و آن را تبدیل به دوقطبی آری-خیر نموده‌اند که هیچ کدام از این مواضع به طور مطلق به نفع کشورمان نیست. 

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با بیان اینکه مخالفان تراریخته همه حقیقت را درباره این بحث مطرح نمی‌کنند، افزود: آنان دائم تکرار می‌کنند که تراریخت‌ها برای انسان و محیط زیست خطرناک هستند و سبب ایجاد بیماری در انسان می‌شوند اما در اصل، ادله پذیرفته شده علمی در مراجع علمی دنیا در تایید این موضوع گزارش نشده است ضمن اینکه ما سال‌هاست از سویای تراریخته استفاده می‌کنیم ولی هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که تراریخته الزاما علت اصلی برخی بیماری ها در انسان ها بوده است. چون اساسا توان ارزیابی این موضوع را به دلایل فنی نداریم.

پیرهادی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی نیز تولیدکننده و مصرف کننده محصولات تراریخته هستند، گفت: برخی از کشورها مانند آمریکا محصولات تراریخته تولید و مصرف می‌کنند. 

وی اضافه کرد: ولی در کشورهای دیگر این کار با استانداردهای کارشناسی و سختگیرانه‌ای که در حوزه غذا و دارو وجود دارد، انجام می‌شود و ما باید بپذیریم که لازم است به فناوری تولید محصولات تراریخته دست یابیم. 

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مخالفان تراریخته عنوان می‌کنند این محصولات باعث بروز برخی بیماری‌ها در انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مرجع علمی نتوانسته این مساله را ثابت کند همچنین نکته بسیار مهم این است که ارزیابی تراریخته باید در شرایط هر کشور صورت گیرد تا از صحت کافی برخوردار باشد.

موافقان هم اغراق می‌کنند/تراریخته باعث مقاومت آفات در برخی نقاط دنیا شده است

پیرهادی عنوان کرد: از طرفی موافقان تراریخته نیز در این زمینه اغراق می‌کنند به عنوان مثال می‌گویند که در برخی از نقاط دنیا این محصولات کشت شده‌اند و هیچ مشکلی برایشان بوجود نیامده است اما نمی‌گویند در برخی از نقاط هم مشکلاتی اعم از مقاومت آفات و یا رشد علف‌های هرز در میان محصولات اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: ما هنوز نتوانستیم استانداردهای کیفی تراریخته را در کشور خودمان پیاده کنیم و در این حوزه ضعف دانش فنی و تجهیزات داریم.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران ادامه داد: این کار هم فرایندی زمان بر است و هم نیاز به فناوری این حوزه دارد که ما هنوز نتوانستیم به آن ورود کنیم. 

حمایت آمریکا از سازمان‌های مردم نهاد برای ترساندن مردم 

پیرهادی با بیان اینکه آمریکایی‌ها وقتی به یک فناوری مانند فناوری هسته ای دست می‌یابند خیلی خواهان این نیستند که کشورهای دیگر نیز به آن فناوری ورود کنند، افزود: درباره تراریخته نیز همین اتفاق رخ داد وقتی آمریکایی‌ها به این فناوری رسیدند، با رویکردهای مزدورانه تلاش میکنند دیگر کشورها را از این فناوری بازدارند. حمایت دولتی از برخی سازمان های مردم نهاد برای ترساندن و فریب مردم از جمله این اقدامات بود ضمن اینکه در برخی از کشورها مردم به دلیل همین جو رسانه ای مسموم، حتی از تحقیقات دانشمندان در حوزه تراریخته نیز جلوگیری کردند.

به حداقل رساندن مضرات و توسعه مزایای تراریخته 

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر بخواهیم تراریخته را کامل رد کنیم یا اینکه بدون رعایت کردن استانداردهای لازم آن را بطور کامل بپذیریم؛ بازی دو سر باخت متوجه ما خواهد بود؛ چرا که ممنوعیت های مطلق، خطرات وابستگی فناوری کشور و یا توسعه غیر قانونی را در پی خواهد داشت. ما به سازوکاری نیاز داریم که مضرات تولید و کشت محصولات تراریخته را به حداقل رسانده و مزایای آن را توسعه دهد.

وی با اشاره به ایجاد ممنوعیت‌هایی از سوی اروپایی‌ها که اخیرا برای محصولات تراریخته اتفاق افتاده است، گفت: ظاهرا به علت مسائل محیط زیستی و بهداشتی برخی محدودیت ها برای محصولات تراریخته اعمال شده است ولی می‌توان دلایل جدی تر اقتصادی را برای آنها عنوان کرد. در حال حاضر نیز برخی از کشورها نظیر اسپانیا و انگلستان به تولید محصولات تراریخته اقدام کرده اند.