انتظارات بازار سرمایه از دولت دوازدهم

امیرعلی امیر باقری، با اشاره به مهمترین انتظار بازار سرمایه از وزیر اقتصاد دولت دوازدهم اظهارداشت: دولت دوازدهم در حالی کار خود را آغاز کرده که فضای اقتصادی مورد توجه اکثر موافقان و منتقدان آن است و این مقوله چه از بعد عملکردی دولت و چه از ابعاد دیگر توجه مضاعف می‌طلبد.

وی ادامه داد: سیاست‌های انقباضی و انضباطی ابزار تحقق این هدف بودند، همگام با کنترل تورم تدریجا رکود بر فضای کسب و کار حاکم شد، رکودی که دامنه آن به قدری فراگیر شدکه دامن همه بنگاه‌های اقتصادی را گرفت و در حال حاضر محل شکایت تمام فعالان عرصه اقتصاد است، بنابراین نخستین خواسته فعالان اقتصادی خروج از رکود بدون ایجاد تورم لجام گسیخته است.

امیر باقری تصریح کرد: بازار سرمایه در کنار بازار پول یکی از ارکان اصلی تامین مالی بوده که تیم اقتصادی جدید باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، چراکه به لحاظ سنتی بازار بدهی عمدتا بر محور بازار پول بوده تا بازار سرمایه. نگاه تک بعدی به این بازار تنها به عنوان محل تامین مالی به سرعت تعادل را در بخش‌های دیگر آن برهم زده و پس لرزه‌های این عدم تعادل به سایر بخش‌ها نیز خواهد رسید.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: نرخ سود بانکی یکی از ابزار‌های بانک مرکزی جهت اجرای سیاست‌های مالی است، این نرخ تاثیر مضاعفی بر بازار سهام دارد، چرا که کاهش آن از یک سو هزینه تامین مالی بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر مهاجرت پول به بازار سرمایه تحرک مثبتی به این بازار می‌بخشد، پس یکی از انتظارات بحق فعالان بازار تعدیل نرخ سود بانکی با رقم تورم است.

امیر باقری افزود: یکی از پیش نیاز‌های تحقق اقتصاد مقاومتی تکمیل زنجیره صنایع و بهبود راندمان و نوسازی با ورود تکنولوژی به همراه سرمایه است. تیم اقتصادی باید توجه ویژه خود را به این مهم معطوف کرده زیرا  این امر رشد بنیادی و غیرحبابی بازار سهام را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی در کشورمنجر به تحرک بازار بورس خواهد شد، اضافه کرد: ارز چند نرخی، بروکراسی سنگین و دستورالعمل‌های پیچیده و بعضا متناقض که سد راه ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور است باید اصلاح شده و با سبک‌تر شدن آنها نظارت باید افزایش یافته تا زمینه‌ ظهور و بروز فساد مهیا نشود.

این تحلیلگر بازار سرمایه یادآورشد: بهبود اقتصاد منجر به بهبود کیفیت معیشت جامعه شده که یکی از شاخصه‌های کمی سنجش این تغییر، بازار سرمایه است؛ بنابراین از تیم جدید اقتصادی انتظار می‌رود با شناخت کامل و همه جانبه پتانسیل‌های بازار سرمایه، توجه ویژه‌ای به این فضا داشته باشند.