بزرگترین مشتریان کالای ایرانی کدامند؟

در چهار ماهه نخست سال جاری حدود ۳۷ میلیون و ۶۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون و ۸۴۸ هزار دلار از ایران به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

لازم به ذکر است که این میزان صادرات از نظر وزنی ۱۱.۴۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۹.۵۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵را نشان می‌دهد.

در میان کشور‌های هدف صادرات ایران، چین بزرگترین مشتری صادراتی ایران بوده است که در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۰ میلیون و ۳۳۹ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۴۱ میلیون وارد این کشور شده است.

همچنین از نظر وزنی ۲۷.۴۷ درصد و از نظر ارزش ۲۱.۱۱ درصد از مجموع صادرات کشور مربوط به این کشور می‌شود.

پس از چین، عراق دومین مشتری صادراتی ایران بوده است که در مدت ذکر شده بالغ بر ۴ میلیون و ۱۳۴ هزار تن کالا به این کشور صادر شده است که درامد ارزی ۲ میلیارد و ۵۲ میلیون دلاری را نصیب کشور کرده است که از نظر وزنی صادرات به این کشور ۱۰.۹۹ درصد از کل صادرات کشور را در بر گرفته و ارزش صادرات به عراق ۱۵.۲۵ درصد بوده است.

در میان کشور‌های هدف صادرات، امارات متحده عربی سومین وارد کننده بزرگ کالا از ایران بوده است که در مدت ذکر شده ۵ میلیون و ۹۵۸ هزار تن واردات از ایران داشته که از نظر ارزشی این واردات بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار بوده است.

لازم به ذکر است که میزان صادرات در ۴ ماهه نخست سال جاری به امارات متحده عربی از نظر وزنی ۱۵.۸۳ درصد و از نظر ارزش ۱۵.۱۴ درصد بوده است.

چهارمین بازار هدف صادرات ایران جمهوری کره بوده است که در چهار ماهه نخست سال جاری ۳ میلیون و ۳۴۸ هزار تن کالا از ایران خریداری کرده است که ارزش این صادرات بالغ بر یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۷۰۱ هزار دلار بوده است.

در این میان کشور هند پنجمین بازار هدف صادرات ایران بوده که در چهار ماهه نخست سال جاری با خرید سه میلیون و ۴۰۵ هزار تن کالا از ایران، درآمد ۹۲۵ میلیون و ۶۴۵ هزار دلاری نصیب کشور کرده است که از لحاظ وزنی ۹.۰۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۶.۸۸ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

بعد از این پنج کشور، افغانستان، ترکیه، پاکستان، تایلند، تایوان، عمان، ژاپن، ترکمنستان، اندونزی و ایتالیا به ترتیب در رده‌های ششم تا پانزدهم هدف صادرات در چهار ماهه نخست سال جاری بوده اند که مجموع ۱، ۵ کشور ذکر شده بالغ بر ۸۸.۶۰ درصد وزن صادرات و ۸۸.۶۲ درصد از ارزش صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند.