ذخیره ۲۱ هزار تن LPG در مخازن

حسن اسعدی، سرپرست پالایشگاه هفتم مجتمع گازی پارس جنوبی  با اعلام اینکه تولید گاز شیرین این پالایشگاه در اول بهمن ماه سال ۹۳ و با گاز دریافتی از پالایشگاه چهارم آغاز شد، گفت: با توجه به اینکه امکان راه‌اندازی همه واحدها به‌صورت یکپارچه و هم‌زمان وجود نداشت و موضوع تولید و برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی و تولید گاز شیرین به‌عنوان محصول اصلی پالایشگاه بسیار با اهمیت بود، به این ترتیب در ابتدا ردیف‌های تصفیه و فرآورش گاز شیرین فاز ۱۷ در سرویس قرار گرفت و خوراک هم از طریق پالایشگاه چهارم (فازهای ۶/۷/۸ ) دریافت و راه‌اندازی انجام و شرایط تثبیت شد و به محض دریافت خوراک از سکوها، با اطمینان بهتر و آمادگی قبلی به آن ردیف‌ها هدایت شد.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی واحدهای بازیافت گوگرد (واحد ۱۰۸) به‌دلیل قطع ارتباط لایسنسر خارجی و عدم پشتیبانی فنی، با تشکیل کارگروه های فنی در پالایشگاه مجتمع اقداماتی شد که این اقدامات نقش به‌سزایی در راه‌اندازی و تثبیت شرایط عملیاتی واحدهای بازیافت گوگرد داشت.

این مقام مسوول با بیان اینکه مطابق دستورالعمل مصوب انجام تست عملکردی ردیف‌های گازی سوم و چهارم  فاز ۱۸ بعد از دریافت خوراک از سکوها در مهر ماه سال قبل تحویل شد، اظهار داشت: تاکنون ۵ بخش اصلی و حیاتی واحدهای  فرآیندی از ۱۰ مورد، به‌طور کامل تحویل شده است. در مورد سایر بخش‌ها  نیز نواقص مشخص شده و الزاماتی را اعلام کرده‌ایم که باید آن‌ها انجام شود و با تکمیل آن‌ها، تمام محصولات مطابق تعهد اعلامی، تولید می شود.

 

به گفته اسعدی از ابتدای مرداد ماه امسال طبق توافق مسئولیت و مدیریت راهبری عملیات پالایشگاه هفتم به مجتمع محول شد و از ابتدای آذر ماه، تامین منابع مالی هم به مجتمع محول خواهد شد.

 

سرپرست پالایشگاه هفتم پارس جنوبی با اشاره به اینکه از نظر طراحی فازهای ۱۷ و ۱۸ یک پالایشگاه کامل است که همه محصولات با ارزش افزوده را علاوه بر میعانات گازی، گوگرد و گاز شیرین تولید می‌کند، بیان کرد: این پالایشگاه توان تولید محصولات با ارزش افزوده مانند اتان، پروپان و بوتان را نیز دارد. نکته مهم در مورد این پالایشگاه بهبود الزامات کیفی در تولید محصولات فرعی است و خوشبختانه محصولات تولیدی پالایشگاه کیفیتی بالاتر از استاندارد طراحی دارند که این ناشی از اصلاحاتی است که در فرآیند تولید پالایشگاه اعمال و تغییرات لازم اجرا شده است.

 

وی درباره توان تولید فازهای ۱۷ و ۱۸ روزانه تصریح کرد: این دو فاز مطابق طراحی توان تولید۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۸۰  هزار بشکه میعانات گازی، ۲ هزار و ۵۶۰ تن اتان، ۴۰۰ تن گوگرد، ۲ هزار تن پروپان و یک هزار و ۲۵۰ تن بوتان را داراست. این در حالی است که تا پایان تیر ۹۶ کل خوراک دریافتی از سکوها بیش از ۱۸ میلیارد متر مکعب و خوراک دریافتی از پالایشگاه چهارم ۱۱ میلیارد متر مکعب بوده که منجر به تولید حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب گاز شیرین و تزریق به خط سراسری شده است. فازهای ۱۷ و ۱۸ در این مدت ۲۲ میلیون بشکه میعانات گازی و ۷۲۰ هزار تن اتان تولید کرده‌اند. همچنین ۲۱ هزار تن LPG در مخازن ذخیره و بیش از ۱۹ هزار تن گوگرد نیز تولید شده است.

 

طبق گفته اسعدی در حال حاضر خوراک لازم پالایشگاه به‌طور کامل از سکوها در حال دریافت است. خوشبختانه برای این پالایشگاه تمهیدات خوبی دیده شده و ۴ سکو برای تأمین خوراک پالایشگاه در نظر گرفته شده و این سکوها مطابق طراحی تمام نیاز پالایشگاه را برطرف می کند و هیچ مشکلی در تأمین خوراک نداریم و در حال حاضر روزانه ۵۴ میلیون متر مکعب گاز از سکوها دریافت می‌شود. از طرفی، امکان برداشت خوراک از دو مسیر ارتباطی خطوط بین فازی از پالایشگاه چهارم (فازهای ۶/۷/۸) هم میسر است و امکان تأمین و انتقال خوراک پالایشگاه ششم هم در بازه‌های زمانی قابل برنامه‌ریزی است.

 

سرپرست پالایشگاه هفتم مجتمع گازی پارس جنوبی درباره اهمیت مقوله زیست محیطی در این پالایشگاه گفت: این موضوع از ابتدا مدنظر بوده و از منظر کاهش فلرینگ با تمهیدات انجام شده در دوره راه‌اندازی حداقل فلرینگ را داشتیم

 

اسعدی با اعلام این خبر که تعمیرات پالایشگاه در مهرماه انجام شده که نخستین تعمیرات اساسی عمده پالایشگاه محسوب می‌شود، افزود: تمام تلاش و برنامه‌ریزی‌ها برای انجام ایمن و اثربخش فعالیت‌ها در دستور کار است تا بتوانیم برای زمستان پیش‌رو، حداکثر تولید با ضریب پایداری بالا را داشته باشیم.