به گزارش خراسان: با بالا گرفتن دوباره التهاب در بازار ارز قيمت دلار به مرز ۱۳۸۰ تومان افزايش يافت تا اختلاف قيمت رسمي و آزاد اين ارز به حدود ۲۹۰ تومان افزايش يابد. سکه نيز با وجود کاهش قيمت جهاني طلا به ۱۶۸۰ دلار در هر اونس، روز گذشته سکه هاي طرح قديم و جديد در بازار تهران به ترتيب ۶۳۸ و ۶۲۸ هزار تومان و در بازار مشهد ۶۳۵ و ۶۲۳ هزار تومان قيمت گذاري شد.

یورو نیز در بازار تهران ۱۸۳۰ تومان فروخته شد که اختلاف قیمت حدود ۴۰۰ تومانی با قیمت رسمی دارد. افزایش قیمت ارز رشد فاصله قیمت رسمی و آزاد انواع ارزها در حالی است که شورای پول و اعتبار دستور تک نرخی شدن ارز را داده بود و مرکز پژوهش های مجلس هشدار داده بود: آشفتگی در بازار ارز ممکن است باعثاز بین رفتن ثمرات طرح هدفمندی یارانه ها شود. به گزارش فارس التهاب بازار ارز ازدیروز به‌حدی رسید که قیمت دلار ساعتی تغییر می کرد و از ظهر تا بعدازظهر از ۱۳۷۰ به ۱۳۸۰ تومان افزایش یافت.

در روزهای اخیر افزایش التهابات بازار ارز به حدی رسیده که فعالان بازار ارز خرید و فروش ارز خودداری می کنند. نفروختن ارز به مردم در برخی صرافی‌ها موجب شده است تا قیمت دلار بار دیگر گران‌تر از قبل شود این افزایش قیمت‌ها در حالی روی می دهد که بانک مرکزی اقدامی برای بازگشت آرامش به بازار انجام نمی‌دهد. مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای تک نرخی شدن ارز و ضعف بانک مرکزی به این تفکر دامن می زند که شاید برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز وجود نداشته باشد. از سوی دیگر گفته می شود که شاید برنامه بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخی ارز در قیمت‌های بالا باشد و با این روش بخواهد مصوبه شورای پول و اعتبار برای تک‌نرخی کردن ارز را اجرا کند. روز گذشته نرخ دلار در باجه‌های فرودگاهی برای ارز مسافرتی ۱۲۱۰ تومان تعیین شد و همچنین این ارز برای خرید و فروش در بازار رسمی ۱۰۸۷ و ۱۰۹۱ تومان است. افزایش قیمت دلار در حالی روی داد که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار باید بانک مرکزی قیمت‌ها را کنترل می کرد اما با این وجود و همچنین در شرایطی که برخی از وزرای اقتصادی بانک مرکزی را متهم اصلی نوسانات اخیر ارزی بازار می دانند هنوز اقدام خاصی از سوی این بانک مشاهده نشده است.

یورو ۱۸۳۰ تومان

افزایش نرخ دلار و یورو در حالی اتفاق می افتد که وزیر اقتصاد از زمانبر بودن اجرای سیاست های تک نرخی کردن ارز خبر داده بود. دلار به رکورد شکنی خود در بازار ادامه می دهد، دیروز بازار مبادلات خود را بر اساس دلار ۱۳۷۰ تومانی آغاز کرده است و این در حالی است که دقیقا شنبه هفته گذشته دلار در اولین ساعات آغاز به کار بازار، هر دلار با قیمت ۱۳۳۰ تومان مورد مبادله قرار می گرفت یعنی رشد ۴۰ تومانی دلار فقط در ۷ روز؛ البته بخش عمده ای از این جهش قیمتی مربوط به معاملات روز اول آذر است که قیمت هر دلار در این روز به ناگهان از ۱۳۱۴ تومان به ۱۳۴۴ تومان افزایش پیدا کرد. این وضع در مورد یورو نیز تا حد زیادی صادق است هر یورو روز شنبه هفته گذشته با قیمتی معادل ۱۸۲۷ تومان در بازار ارز مورد مبادله قرار گرفت، روز دو شنبه این قیمت به حدود ۱۷۸۹ تومان نزول کرد ولی در روز سه شنبه با افزایش ۳۵ تومانی به حدود ۱۸۲۵ تومان افزایش پیدا کرد و دیروز به حدود ۱۸۳۰ تومان رسید. جهش دو ارز پرتقاضا در روز سه شنبه اول آذر در پی اخباری بود که از سوی دولت انگلیس در موردکاهش سطح مبادلات بانکی با ایران منتشر شد البته با توجه به آنکه میزان مبادلات ارزی ایران و انگلیس به گفته مسئولان بانکی کشور ناچیز است، تاکنون شاهد شوک شدید در بازار ارز نبوده ایم.

افزایش قیمت سکه با وجود تثبیت قیمت جهانی طلا

قيمت انواع سکه در حالي ديروز شنبه در بازار داخلي در تهران به شدت افزايش يافت که نرخ طلا در بازارهاي جهاني ثابت است. با اين حال به دليل افزايش قيمت دلار قيمت سکه نيز در بازارهاي داخلي افزايش يافت.به گزارش مهر بانک مرکزي قيمت هر قطعه سکه طرح جديد را ديروز براي عرضه در شعب بانک ملي با احتساب نرخ ماليات بر ارزش افزوده ۶۱۳ هزار و ۸۰ تومان، نيم سکه را ۲۹۶ هزار و ۹۲۰ تومان، ربع سکه را ۱۴۹ هزار و ۲۴۰ تومان و گرمي را ۷۸ هزار و ۵۲۰ تومان تعيين کرد.نرخ هر اونس طلا ديروز در