هنوز دو مهره اصلی بانک مرکزی معرفی نشدند

به گزارش مهر: با وجود وعده محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی برای معرفی دو مهره اصلی بانک مرکزی یعنی قائم مقام و معاون اقتصادی، هنوز افراد جدید معرفی نشده اند.

بانک مرکزی که روزهای سختی را پس از بروز فساد مالی می گذارند، در حالی به فعالیت ادامه می دهد که هنوز قائم مقام و معاون اقتصادی جدید معرفی نشده اند و بانک مرکزی بدون این دو مهره اصلی به کار خود ادامه می دهد.

براساس تبصره ۱ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجم توسعه قائم مقام بانک مرکزی که عضو هیئت عامل این بانک است، به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و پس از تائید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حکم رئیس جمهور منصوب می‌شود.

همچنین در تبصره ۲ همین ماده قانونی آمده است: رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی باید از میان متخصصان مجرب پولی و بانکی و اقتصادی با حداقل ۱۰ سال تجربه کاری و تحصیلات حداقل کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط و دارای حسن شهرت انتخاب شوند.

براساس قانون پولی و بانکی کشور اختیارات قائم مقام از طرف رئیس کل بانک تعیین می‌شود و در صورت غیبت یا استعفا یا معذوریت یا فوت وی، قائم مقام دارای کلیه اختیارات رئیس کل است. حال با توجه به متهم شناخته شدن پورمحمدی در جریان اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی، قرار است قائم مقام جدیدی معرفی شود.

سید حمید پورمحمدی قائم مقام قبلی بانک مرکزی، مسئولیت نظارت بر عملکرد نظام بانکی کشور را نیز برعهده داشت و اختلاس بزرگ نشان دهنده حلقه ضعیف نظارتی بانک مرکزی بود.

در عین حال معاون اقتصادی بانک مرکزی به دلیلی متفاوت از آنچه در بالا ذکر شد، دیگر در این سمت فعالیت نمی کند و برای فعالیت به بانک اکو رفته است. با این وجود با گذشت چند هفته هنوز جایگزینی برای وی معرفی نشده است.

براساس قانون پولی و بانکی کشور معاونان بانک مرکزی از جمله معاون اقتصادی از طرف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب و وظایف آنان بوسیله نامبرده تعیین میشود.