افسار واردات بی رویه برنج چه زمانی کشیده خواهد شد؟

 برنج ایرانی در سایه واردات بی رویه این محصول گوشه نشین شده در حالیکه این امر باید طبق اصول و منطق صورت گیرد تا تولیدکنندگان از گزند این مشکل بزرگ در امان باشند.

آمار گمرک حاکی از آن است که در چهار ماه نخست سال جاری 644 هزار و 801 تن برنج به کشور وارد شده که ارزش این حجم واردات 602 میلیون و 548 هزار دلار است.

 واردات برنج در چهار ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی 5.71 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده و از نظر مبلغ نیز 3.83 درصد از ارزش واردات کشور مربوط به این کالا می شود.

البته ناگفته نماند که میزان واردات در چهارماه نخست سال گذشته 562 هزار و 716 تن با ارزش بالغ بر 475 میلیون و 431 هزار دلار بود.

 کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت واردات برنج اظهار داشت: با توجه به میزان تولید برنج و نیاز سه میلیون تنی در هر سال،سالانه به واردات 800 هزار تا یک میلیون تن برنج نیازمندیم.

وی با اشاره به واردات 2 میلیون تن برنج در سال 92، افزود: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار است به طوریکه با اجرای قانون انتزاع هر سال از میزان واردات کاسته شد.

خاکسار با اشاره به اینکه افزایش نرخ برنج ارتباطی با قانون انتزاع ندارد، بیان کرد: قبل از این قانون افزایش قیمت سرسام آوری داشتیم که این امر ناشی از تورم است و ارتباطی به اینکه متولی امر کار خود را به درستی انجام می دهد، ندارد.

مدیرکل دفتر غلات وزارت  جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود نوسانات نرخ برنج در سطح خرده فروشی باید گفت که کنترل آن با وزارت جهاد نیست از این رو مسئولان مربوطه براین امر باید نظارت داشته باشند.

واردات برنج کنترل شد

دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: واردات برنج قبل از اجرای قانون انتزاع بدون توجه به آمار تولید کشور بود به طوریکه در سال 92، حدود 2 میلیون تن برنج وارد کشور شد.

وی افزود: با اجرای قانون انتزاع و واگذاری اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی از سال 93، رقم واردات به کمتر از یک میلیون تن رسید.

حیدر پور با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات برنج همزمان با فصل برداشت از جمله دستاوردهای قانون انتزاع است، گفت: براین اساس بازار برنج به ثبات نسبی رسید که این امر رغبت برنج کاران به امر تولید را به همراه داشت.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح در سال 93، نرخ برنج در استان های مازندران و گیلان کمتر از 5 هزار تومان بود که این امر موجب شد کشاورزان اقدام به خرید توافقی برنج با نرخ 5800 تومان نمایند تا بازار به ثبات نسبی دست یابد.

آمار دقیقی از میزان واردات برنج نداریم

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز،  با انتقاد از اینکه بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی کارنامه قابل قبولی ندارد، بیان کرد:بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی توانایی اقتصادی کردن تولید را ندارد چرا که طی سال های اخیر در زمینه برنج ، مرکبات و ... واردات بی رویه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آمار مشخصی از میزان واردات برنج وجود ندارد، افزود: اگرچه طبق سرانه مصرف برنج، سالانه باید 700 هزار تا یک میلیون تن برنج وارد کشور شود،اما مقادیری توسط مرزنشین ها وارد کشور می شود.

بیابانی تصریح کرد: با وجود اهداف مناسب طرح انتزاع می توان گفت که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح این طرح با شکست روبرو می شود.