جزئیات آخرین دستور فولادی نعمت‌زاده

حمیدرضا طاهری گفت: محمدرضا نعمت زاده، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت مقرر کرد شمش مورد نیاز واحدهای تولیدی در بورس کالا عرضه شود. همچنین مقرر شد قیمت پایه برای عرضه شمش در بورس کالا متناسب با قیمت جهانی و میانگین ۱۵ روزه سه منبع معتبر قیمت های جهانی مانند متال اکسپرت، متال بولتن و پلتس باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: وزیر صنعت طی این جلسه دستور اکید صادر کردند که از این پس فولادی های کشور حداقل ۵۰ درصد تولید خود را برای تامین نیاز داخلی و در بورس کالا عرضه کنند و نیاز بازار داخلی را اولویت خود قرار دهند؛ بدین ترتیب ۵۰ درصد  الباقی تولید این مجتمع‌ها در صورت عدم نیاز واحدهای داخلی می‌تواند به صادرات اختصاص یابد.

طاهری در خصوص شرکت هایی که مشمول این دستورالعمل می شوند، گفت: همه تولیدکنندگان شمش فولاد از جمله شرکت های بزرگی همچون فولاد خوزستان، فولاد ارفع، فولاد خراسان و فولاد پاسارگاد ملزم به رعایت این امر هستند و کلیه واحدهای تولیدکننده شمش که تاکنون تولیدات خود را به صادرات اختصاص می دادند، بایستی از این پس تامین نیاز داخلی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی در خصوص فرمول تعیین قیمت شمش گفت: قیمت پایه برای عرضه شمش در بورس کالا با محوریت انجمن تولیدکنندگان فولاد و متناسب با قیمت جهانی و میانگین ۱۵ روزه سه منبع معتبر قیمت های جهانی مانند متال اکسپرت، متال بولتن و پلتس برای عرضه در داخل کشور تعیین می شود و نرخ دلار لحاظ شده در آن براساس نرخ بازار آزاد محاسبه می شود تا قیمت فوب بندر امام برای عرضه شمش فولاد به دست آید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص اثرات این موضوع بر تعادل بازار داخلی و صادراتی شمش فولاد اظهار کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده از سوی انجمن، مشخص شد در وضعیت فعلی که کشور سالانه به ۲ تا ۲.۵ میلیون تن شمش فولاد نیاز دارد که باید توسط مجتمع های ذوب به روش قوس الکتریکی تأمین شود و مابقی تولیدات مازاد بر نیاز داخل می تواند به صادرات اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: طبق جلسه دیروز که با نمایندگان حوزه فولادسازی، نورد و ذوب برگزار شد، مقرر شد نمایندگانی از فولاد رسته نورد و همچنین رسته ذوب انتخاب شوند و برای تامین ۲ تا ۲.۵ میلیون تن نیاز داخلی مذاکره کنند تا نیاز نوردکاران به این میزان شمش فولاد مرتفع شود. این در حالی است که تاکنون ۱.۱ میلیون تن شمش به نوردکاران و واحدهای ذوب به روش قوس الکتریکی اختصاص می یافت و ۱.۳ میلیون تن در کشور کمبود وجود داشت که امیدواریم با اجرای هر چه سریع تر این دستور وزیر صنعت به تولیدکنندگان شمش، این کمبود جبران شود.