تحریم‌های جدید ترامپ توافق هسته‌ای را زیر سؤال برد

ایران آنطور که امید داشت پس از اجرای توافق هسته‌ای شاهد ورود سرمایه‌گذاری خارجی نبود اما میلیاردها دلار آزاد شده پس از لغو تحریم‌ها ممکن است به این کشور کمک کند تا تاثیر هرگونه تجاوز آمریکا به این توافق را کاهش دهد.

از ژانویه 2016 که تحریم‌های ایران لغو شد، فضای حاکم بر روابط تجاری با ایران تغییر کرد و هیئت‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری در این کشور هجوم آوردند. اکنون با تحریم‌های جدید دونالد ترامپ و ابراز ناامیدی مداوم دولت وی از اینکه ایران به این توافق پایبند نیست، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این توافق می‌تواند به حیات خود ادامه دهد یا نه. البته در این میان موضوع حیاتی با اهمیت، حمایت دیگر شرکای این توافق یعنی چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس است که شرکت‌هایشان تاکنون بخش عمده‌ سرمایه‌گذاری‌ها در ایران را داشته‌اند.

صنام وکیلی،عضو برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای اندیشکده چتهام هاوس در لندن گفت: «بنگاه‌های تجاری در این کشورها برای حفظ دسترسی به بازار ایران، فشارهایی به دولت‌هایشان می‌آورند... آنها متوجه شده‌اند که به حاشیه راندن و منزوی کردن ایران به نفع آنها نیست.»

بلومبرگ در همین راستا در ادامه این گزارش برخی از توافق‌های نهایی و اولیه که در 18 ماه گذشته با ایران منعقد شده‌اند، را در کنار هم آورده است.

انرژی و نیرو

* توتال و شرکت ملی پترولیوم چین، یک قرارداد 20 ساله به ارزش 5 میلیارد دلار برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی امضا کردند.

* شرکت «اس‌کی‌ای‌اندسی» کره جنوبی توافق اولیه‌ای با شرکت مهندسی و عمران نفت ایران برای ارتقا پالایشگاه تبریز به ارزش 1.8 میلیارد دلار امضا کردند.

* شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه با وزارت نیرو ایران، قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار برای ساخت 7 نیروگاه گازی امضا کردند.

* شرکت سینوپک چین با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، برای توسعه فاز یک پالایشگاه آبادان در جنوب غرب استان خوزستان به توافق رسیدند.

*  شرکت رویال داچ شل، توافقی برای ارزیابی 3 میدان بزرگ نفتی و گازی ایران نظیر آزادگان و یادآوران در نزدیکی مرز ایران با عراق امضا کرد.

* گروه «ام‌ایی‌سی‌آی» سوئیس با دولت ایران به منظور احداث یک مزرعه تولید برق بادی در شمال ایران به ارزش 750 میلیون یورو توافق کردند.

حمل و نقل

* گروه رنو قرارداد 660 میلیون یورویی با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و شرکت پرتو نگین ناصح، واردکننده محصولات رنو، برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش تولید خودرو در ایران منعقد کردند.

* شرکت فولکس واگن نیز توافقی با شرکت ماموت خودروی ایران برای فروش 2 مدل خودرو امضا کرد. این شرکت پس از بیش از 2 دهه به بازار ایران بازگشته است.

* شرکت پژو سیتروئن و ایران خودرو، یک قرارداد همکاری مشترک برای سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی به منظور ارتقای تاسیسات تولید خودرو در ایران امضا کردند. این شرکت فرانسوی همچنین توافقی با سایپا برای سرمایه‌گذاری 300 میلیون یوروی طی 5 سال در زمینه تولید و تحقیق و توسعه امضا کرده است.

* شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان، یک قرارداد 3 میلیارد دلاری برای فروش 30 فروند جت 737 مکس جت امضا کرده‌اند. این شرکت آمریکایی یک قرارداد 16.6 میلیارد دلاری با ایران‌ایر برای فروش 80 فروند هواپیما نیز منعقد کرده است.

* شرکت ای‌تی‌آر، قراردادی به ارزش 536 میلیون دلار برای فروش 20 فروند هواپیمای توربوپراپ با ایران‌ایر منعقد کرده است.

* گروه ایرباس نیز دیگر شرکت فرانسوی بود که قراردادی به ارزش 19 میلیارد دلار بر اساس فهرست قیمتی برای فروش 100 فروند هواپیما با ایران منعقد کرد.

* شرکت آلستوم نیز توافق اولیه‌ای با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و شرکت توسعه صنایع ریلی ایران برای ساخت قطار و واگن مترو در ایران به امضا رساند.

* شرکت ترنسمش هلدینگ روسیه یک قرارداد 3 میلیارد دلاری با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران برای تولید مشترک واگن قطار منعقد کرده است.

* شرکت زیمنس قراردادی به ارزش حداقل 1.5 میلیارد یورو برای ساخت واگن و ارتقا خط آهن ایران به امضا رسانده است.

صنایع

* شرکت «سی‌آر‌ ای‌سی» چین با شرکت ایران آلومینیوم (ایرالکو) بر سر قراردادی به ارزش 2 میلیارد دلار برای آغاز فعالیت در یک واحد صنعتی در استان مرکزی به توافق رسیده است.

مخابرات

* گروه ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی برای خرید 49 درصد از سهام یک شرکت دولتی تامین‌کننده اینترنت در ایران به ارزش 540 میلیون رند (40 میلیون دلار) توافق کرده است. همچنین این شرکت در تلاش است تا در یک پروژه فیبر نوری به ارزش 750 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.