همشهري اقتصاد: ۱۷ سال پیش زمانی که اندک افرادی از طبقه متمول جامعه گوشی های زمخت و سنگین وزنی را به نام موبایل در دست می گرفتند و در کوچه و خیابان برای مکالمه تلفنی از آن استفاده می کردند کمتر کسی فکر می کرد این کالای ارتباطی روزی آنقدر همه گیر شود که صرفنظر از طبقه و نوع نیاز افراد جامعه ، در دست تمامی مردم یافت شود و کودک و جوان و پیر ، یک ، دو و حتی سه گوشی با خود همراه داشته باشند.

آن زمان ها شنیدن آنکه کسی در میان آشنایان و فامیل گوشی موبایل داشته باشد قدری تعجب آور و به نوعی غروربرانگیز بود و افرادی که این گوشی ها را می خریدند حداقل ۲ تا ۳ میلیون تومان برای آن هزینه میکردند و این شاید نه برای نیاز ارتباطی بود که بیش تر حس منحصر به فرد بودن را در ذهن تداعی می کرد.

آن روزها گذشت و تلفن همراه به یکی از اعضای جدایی ناپذیر خانواده هر ایرانی تبدیل شد و هم اکنون به جرات می توان گفت در یک خانواده ۴ نفره ایرانی، نه ۴ سیم کارت که ممکن است ۶ سیم کارت وجود داشته باشد اما همان حس منحصر به فرد بودن این بار در نوع دیگری نمود پیدا کرد و آن خرید شماره های رند موبایل بود که تفاوت میان اقشار ثروتمند جامعه را با اقشار متوسط و کم درآمد نشان می داد و میان آنها دیواری می کشید.

شروع فروش شماره های رند موبایل را اپراتور اول در کشور کلید زد و با برگزاری مزایده، شماره های رند خود را به رقم های چند ده میلیونی به ثروتمندان جامعه که حاضر بودند برای داشتن یک شماره منحصر به فرد هزینه بسیاری بپردازند فروخت و دراین میان بازهم این دیگر اقشار جامعه بودند که انگشت به دهان تنها نظاره گر اخبار این خرید و فروش های میلیونی و یا شنیدن آن در محافل گپ و گفت بودند.

البته زمانی که اولین شماره های رند تلفن همراه با قیمت‌های پایه میلیونی به مزایده گذاشته شد کمتر کسی تصور میکرد افرادی پیدا شوند که بابت یک سیم کارت و یک شماره این مبالغ را هزینه کنند اما زمانی که شماره رند ۰۹۱۲۷۷۷۷۷۷۷ حدود ۵۷ میلیون و ۷۷۷ هزار تومان و شماره ۰۹۱۲۲۲۲۲۲۲۲ حدود ۴۲ میلیون‌و ۲۲۲ هزار تومان به فروش رفت معلوم شد واقعا هستند کسانی که برای منحصر به فرد بودن حاضرند تا این حد هزینه کنند.

اما باید بدانیم که منحصر به فرد بودن در کشور ما تنها در تصاحب شماره‌های رند خلاصه نمی شود و نمود بارز آن را می توان در خرید کالاهای لوکس فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند گوشی های میلیونی مشاهده کرد.

گوشی های میلیونی برای میلیاردرهای تهران

به طور قطع عموم مردم فکر می کنند که بهترین و شیک ترین گوشی های موبایل را می توانند با قیمتی حداکثر تا یک میلیون تومان خریداری کنند و زمانی که یک گوشی یک میلیون تومانی را در دست می گیرند به حدی ذوق زده می شوند که فکر می کنند بهترین و جدیدترین و گرانترین گوشی موجود دربازار را از آن خود کرده اند اما کافی است سری به مراکز لوکس خرید گوشی موبایل بزنیم و پای صحبت فروشندگان این بازار بنشینیم، آنگاه متوجه می شویم میلیاردرهای ایرانی حاضرند به خاطر آنکه نامشان روی گوشی موبایلشان حک شود ۱۲۰ میلیون تومان بپردازند!

به واقع هستند افرادی که گوشی های سفارشی برندهای معتبر دنیا را با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان می خرند و تنها دلیل آن را هم که اگر ازشان بپرسید می شنوید که روی این گوشی ها نام اختصاری دارنده آن درج شده و دارای روکش هایی از طلا و مزین به سنگ ها و جواهرات قیمتی مانند الماس است. به گفته فعالان بازار موبایل، گوشی های میلیونی و لوکس موبایل که توسط برندها و شرکت های مطرح دنیا تولید می شود از حدود ۴ تا ۱۴۰ میلیون تومان در بازار ایران یافت می شود و کافی است متقاضی این نوع گوشی ها گوشی مورد نظر خود را انتخاب کرده و به فروشندگان بازار سفارش دهد.

این گوشی ها ظرف کمتر از یک هفته وارد کشور می شود و متقاضی می تواند آن را در اختیار بگیرد چرا که اکثر فروشندگان گوشی های لوکس این گوشی ها را در ویترین نگاه نداشته و بیشتر به صورت معدود و سفارشی وارد بازار می کنند. البته هستند افرادی نیز که این گوشی های لوکس و چند ده میلیونی را به صورت شخصی و پس از برگشت از مسافرت به کشورهای دیگر با خود به ایران می آورند.

گوشی های میلیونی انواع و اقسام متفاوتی دارند و اگرچه مشتریان بسیاری ندارد اما به دلیل یکی از ویژگی های اخلاقی ایرانیان که به چشم و هم چشمی و مصرف گرایی تعبیر می شود این گوشی ها در ایران طرفداران بیشتری دارد تا در کشوری مانند انگلیس که خود تولیدکننده یکی از بزرگترین برندهای این بخش است.

موبایل هایی مزین به طلا، الماس و یاقوت

فروشندگان بازار موبایل، اصلی ترین خصیصه گوشی های اعیانی را پوشش بدنه آن که از طلا و الماس است می دانند که توجه میلیاردرهای ایرانی را به خود جلب می کند. دانه های رنگی الماس های تعبیه شده در این گوشی های زیبا باعثشده تا کسانی که به داشتن کلکسیونی از بهترین ها علاقه وافری دارند بهای زیادی بابت آن بپردازند. همچنین سنگ هایی چون الماس، یاقوت کبود و برلیان پوشش بیشتر این گوشی ها را تشکیل می دهند.

این درحالی است که این گوشی های گران قیمت که تنها پولدارترین های ایران را به خود جذب کرده از امکانات پیشرفته و خاصی در برقراری مکالمات بهره‌ نمی برند. گوشی های منحصر به فرد و لوکس که تقریبا همگام با بازارهای جهانی ورودش به ایران نیز محدودیتی ندارد از دو وجه قابل بررسی هستند؛ اول آنکه برخی ازاین گوشی ها ساخت کمپانی های معروفی هستند که گوشی های لوکس وارد بازارمی کنند که از این نوع می توان به گوشی های تولیدشده از کمپانی «ورتو» کشور انگلستان اشاره کرد.

اما کمپانی های معروف دیگری هستند که کالاهایی مانند پوشاک و لوازم آرایشی تولید می کنند و برای آنکه از این بازار پرسود و جذاب عقب نمانند گوشی هایی که اغلب به کارخانجات تولید گوشی سفارش می دهند را با نام کمپانی معروف خود که اغلب در زمینه مد فعالند به بازار عرضه می کنند که دراین زمینه می توان به گوشی های کمپانی «دیور» اشاره کرد.

البته در این میان تولیدکنندگان اصلی گوشی های موبایل مانند نوکیا و سونی اریکسون نیز بیکار ننشسته اند و سهم خود را از این بازار جذاب و لوکس تا حدی در اختیار دارند. این کمپانی ها نیز گوشی های جواهرنشان تولید و به بازار مصرف وارد می کنند.

فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر گوشی برند انگلیسی «ورتو» هم به دلیل معروف بودن و هم به دلیل داشتن سابقه چندین سال فعالیت در این بخش بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده و یکی از پرفروش های این بازار محسوب می شود که در چند مدل متفاوت با توجه به صفحه کلیدهای به کار رفته در آن به فروش می رسد که گوشی های لوکس و گرانقیمت از این کمپانی انگلیسی در ۷۲ کشور جهان عرضه می شود.

گوشی های ۱۵ میلیونی «ورتو»

گوشی های گرانقیمت کمپانی معروف VERTU که اغلب به صورت سفارشی و دست ساز محدود تولید می شوند مشتریان خاص خود را دارد و به تناسب نوع سنگ ها و جواهرات و طراحی بکار رفته در آن قیمت های متفاوتی دارد که از ۷ میلیون تومان آغاز می شود و تا ۱۵ میلیون تومان نیز ادامه دارد.

یکی از مدل‌های پرفروش ورتو با نام AYXTA شناخته می شود که این مدل تنها گوشی تاشو ورتو است که صفحه نمایش آن ضدخش و صفحه کلید از یاقوت کبود و یا همان sapphireساخته شده است. این مدل دارای دکمه خدمات خاص ورتو است که با اتصال مستقیم به دفتر ورتو در لندن و تایید مشخصات دارنده گوشی و نیز تایید شماره گوشی، مالک آن تا یک سال می تواند از خدمات این کمپانی به صورت رایگان استفاده کند. این گوشی از امکاناتی همچون دوربین ۵ مگاپیکسلی و ارتقای حافظه برخوردار است.

از دیگر مدل های این برند می توان به سری گوشی های ascent اشاره کرد که چندین مدل را تاکنون وارد بازار کرده اما هم اکنون دو مدل ۲۰۱۰ و TI Ferrari آن در بازار ایران موجود است. صفحه نمایش کریستال TI Ferrari با ۱۶۰ گرم وزن از جمله مشخصه های اصلی این سری از گوشی های ورتو است که باتری آن تا ۵ ساعت برای مکالمه دوام می آورد و دوربین ۳ مگاپیکسلی و حافظه ۴ گیگابایتی و ۹ میلیون تومان هم قیمت دارد.

قرمز باشکوه Dior با ۳۵ میلیون تومان قیمت

کمپانی معروف Dior که به تولیدات لوازم آرایشی معروف است دو مدل از گوشی های خود را در بازار ایران عرضه کرده؛ دو مدلی که بسیار گران قیمت است و تنها معدود افرادی هستند که به دلیل نام این برند این گوشی ها را خریداری می کنند.

دو مدل برند دیور را گوشی های دیاموند و کریستال تشکیل می دهند که گوشی دیاموند دیور به صورت تاشو طراحی و تولید شده و دارای رنگ بندی های متنوع Glorious Red، Glorious Black و pure white به معنای «قرمز باشکوه، مشکی باشکوه و سفید» است.

این گوشی که با کریستال های کبود و با رنگ بندی متنوع تولید و طراحی شده دو سال گارانتی این کمپانی معروف را دارد و دارای صفحه کلید بسیار تخت و نازک است و با ۱۲۵ گرم وزن حدود ۳۵ میلیون تومان فروخته می شود.

لامبورگینی ۱۱.۵ میلیون تومانی Tag Heuer


از دیگر برندهای معتبر جهانی گوشی های لوکس و گرانقیمت در ایران می توان به برند Tag Heuerاشاره کرد که موفق به تولید اولین تلفن همراه هوشمند با پشتیبانی سیستم عامل آندروئید با طلای ۱۸ عیار و بدنه تیتانیوم شده است.

دو مدل آن به نام هایAnniversary coffret و automobili Lamborghini با بدنه ضدخش و پشت چرم تولید شده و به بازار ایران ورود پیدا کرده است. از لامبورگینی Tag تنها در کل دنیا ۱۹۶۳ دستگاه تولید شده که فقط دو مدل آن در ایران باقی مانده و به فروش نرفته است و حدود ۱۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد. دو مدل از گوشی های coffret که به نام های ۴۶ و ۷۵۲ شناخته می شود نیز ۲.۵ و ۱۱.۵ میلیون تومان قیمت دارند.

Gresso گوشی لوکسی از روس ها

برند Gresso مربوط به یک کمپانی روسی است که در بازار ایران خرید و فروش می شود. این مدل که مدل individual(خاص، منحصر به فرد) آن در سه رنگ بندی مشکی، متالیک و قرمز وجود دارد حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است و اگرچه در ویترین مغازه ها و مراکز خرید موبایل دیده نمی شود اما در صورت سفارش متقاضیان به راحتی و در عرض کمتر از یک هفته به مشترکان ارائه می شود.

Gresso Luxury Phone از طلای ۱۸ عیار و چوب سیاه آفریقایی ۲۰۰ ساله ساخته شده است. این کمپانی قصد دارد مجموعه ای از ۵ مدل از گوشیهای خود را به نام Black Aura Collection به بازار عرضه کند که طراح آن یک طراح معروف ایتالیایی خواهد بود.

در حال حاضر Gresso دو مدل گوشی از چوب سیاه آفریقایی به بازار عرضه کرده که یکی از طلای صورتی درست شده و به نام Gresso Black Wood Gold Edition معروف است و دیگری کاملا از چوب سیاه آفریقایی ساخته شده است. علاوه بر این ها Gresso مدل دیگری کاملا از طلای صورتی ساخته که به نامGresso Gold Phone معروف است.

Oro و Gold Edition نوکیا با طلای ۲۴ عیار

کمپانی فنلاندی نوکیا مدل «اورو» را که دارای طلای ۱۸ عیار سه گرمی با یاقوت کبود است به بازار ایران عرضه کرده است. این گوشی هوشمند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و همراه با روکشی از طلای ۱۸ عیار، بهترین چرم دست ساز و صفحه کلید اصلی از جنس یاقوت کبود، صفحه لمسی کامل، ترکیبی از نهایت زیبایی و سبک و ظرافت است.

نوکیا گوشی لوکس دیگری نیز در بازار دارد و آن Gold Edition ۸۸۰۰ است که حدود ۲ میلیون تومان قیمت دارد. این گوشی همان نوکیا ۸۸۰۰ است با بدنه طلایی(۲۴ عیار)! قابلیت های این گوشی قابلیت های خیلی خاص نیست؛ یک دوربین SVGA و ۵/۰ مگا پیکسلی، ۶۴ بایت حافظه داخلی، زنگ پولی فونیک ۶۴ گانه، رادیو FM پخش کننده موسیقی، دستگاه ضبط صدا و ۱۸۰ دقیقه زمان مکالمه. مدل طلایی یک جعبه مخصوص و داک مخصوص شارژ دارد.

در عرصه گرانترین ها کمپانی معروف فنلاندی نوکیا مشتریان زیادی را به خود اختصاص داده و در بازار ایران متمولان بسیاری را جذب کرده است. گوشی های لوکس نوکیا اغلب جزء سری ۸ این برند محسوب می شوند که با داشتن صفحه کلید طلا و کار شدن جواهر بر روی آن با قیمت های میلیونی فروخته می شود.

تلاش چینی ها برای جذب پولدارهای ایرانی

از آنجا که این چینیهای چشم بادامی در هر بازاری حضور دارند و کالاهای کپی شده خود را به راحتی به فروش می رسانند از بازار گوشیهای گرانقیمت هم جا نمانده اند و کپی گوشیهای چند ده میلیونی دارای فلزاتی چون طلا و پلاتین و جواهرات و سنگ های گرانقیمت را به یک دهم این قیمت ها تولید کرده و به بازار ایران وارد کرده اند.

هم اکنون گوشی های کپی شده چینی از برندهای گرانقیمتی چون ورتو در بازار تهران و در رنج قیمت حدود یک میلیون تومان(با توجه به مدل، قیمت آن متفاوت است) فروخته می شود که سنگ های بهکار رفته در آن ارزشمند نیست اما از لحاظ شکل ظاهری در نگاه اول هیچ تفاوتی با نمونه اصلی آن ندارد.

باید توجه داشت فروشگاه هایی که گوشیهای لوکس را وارد بازار ایران می کنند محدود هستند اما در حال حاضر گوشی های چینی مشابه همین مارک ها به قیمت های پایین در مراکز بزرگ خرید و فروش گوشی بدون گارانتی عرضه می شوند. قیمت این نوع گوشی ها بنا به سلیقه فروشندگان تعیین و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

برخی از این گوشی های چینی که با مارک های مشهور ساخته شده اند با قیمت های گزاف در بازار عرضه می شود و برخی از فروشندگان با سوء استفاده از ناآگاهی خریداران، این گوشی ها را چند برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند. فعالان بازار تهران معتقدند که مدلهای ورتو به دلیل شناخته شدن و ماندگاری در بازار گوشی های لوکس بیشترین متقاضی را دارد و بیشترین تقاضا مربوط به این مدل است.

این گوشی ها تا پیش از این در مراکز خریدی چون برج آرین میرداماد دیده می شد اما چندی است که نمایندگان برندهای دیگر به صورت سفارشی این نوع گوشی ها را به فروش می‌رسانند.

گفته می شود سود خوبی از فروش این گوشیها عاید فروشندگان فعالان این نوع گوشیها می شود چرا که گوشی های لوکس نمایندگی خاصی ندارد و به همین دلیل قیمت های آن تا حدی به سلیقه فروشنده آن برمیگردد و قیمت ثابت برای آن تعریف نشده است.