اقتصاد ایران در دولت دوازدهم سر و سامان می گیرد؟

برخی مسئولان و  تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند تغییر در نرخ سود بانکی از جمله راهکارهای کنترل نقدینگی در اقتصاد ایران است، این درحالی است که دولت، مقابله با تورم را در اولویت کاری خود قرار داده و سعی کرد با بکارگیری سیاست های پولی و مالی مناسب، تورم را مهار کند.

علت اصلی تورم در اقتصاد ایران طی دهه‌های گذشته مربوط به بودجه دولت، کسری بودجه یا درآمدهایی است که از محل نفت در قالب بودجه هزینه شده بود.

 وظیفه دولت دوازدهم، اصلاحات ساختاری جدی در اقتصاد ایران است، چراکه بدون اینگونه اصلاحات، نمی‌توان مشکلات را حل کرد و باید توجه داشت که ظرفیت تولید و صادرات نفت، محدود است.

اقتصاد ایران دارای ظرفیتهای بالایی است

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی با اشاره به تفاوت دو دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص شرایط اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد ایران، با مشکلات ساختاری دست و پنجه نرم می‌کند، چراکه دولت در بخش اقتصادی ناموفق عمل کرده است.

طاهری تصریح کرد:  اقتصاد ایران، دارای توانمندی و ظرفیت‌های بالایی است، اما دولت یازدهم کارهایی کافی در جهت استفاده از این موقعیت انجام نداده و فقط بدنبال مهار تورم بود که همین امر در نهایت منجر به رکود تورمی در اقتصاد شد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری دربخش‌های مختلفی که ازسوی دولت صورت پذیرد بصورت یک طرفه است و همین امر سبب شده که اقتصاد ایران نتواند از رشد و شکوفایی برخوردار باشد.

بزرگترین چالش دولت؛رکود تورمی 

غلامرضا کیامهر کارشناس اقتصادی نیز در این باره گفت: درحال حاضر بزرگترین چالش دولت رکود تورمیموجود است که این امر مشکل کمی برای اقتصاد نیست.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم در دوسال اول  با آسیب ناشی از تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و بدنبال رفع این تحریم ها بوده اما در حال حاضر لازم است که تمام همت و وقت خود را صرف بهبود اقتصاد ایران با استفاده از توانمندی های داخلی در عرصه های مختلف بکند.

این کارشناس اقتصادی در پایان یادآور شد: تک رقمی کردن تورم جز اولویت‌های مهم دولت یازدهم بود و اگرچه برای مدت زمانی هم این امر رخ داد ،اما هنوز شاهد وجود مشکلات اساسی در اقتصاد هستیم که این امر بیانگر این است که تنها با تک رقمی شدن نرخ تورم درد اقتصاد درمان نمی شود.

لازم است دولت دوازدهم در دوران چهار ساله تصدی خود در جهت بهبود فضای کسب و کار ،واردات و صادرات ،بخش خصوصی و مواردی از این دست همت بیشتری بگمارد تا شاهد رونق اقتصادی باشیم.