استفاده از برچسب‌های سلامت جعلی در بازار

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به لزوم کنترل فرآورده‌های سلامت‌محور، گفت: در تمام کشورهای پیشرفته این امر پذیرفته شده که محصولاتی مانند داروها، لوازم آرایشی-بهداشتی، مکمل‌ها، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی  از زنجیره تامین تا هنگام عرضه و مصرف تحت نظارت قرار بگیرند.

وی افزود: اصالت سنجی فرآورده‌های سلامت‌محور به هیچ‌وجه قابل تسامح نیست چرا که این مواد بعضا به طور مستقیم وارد بدن می‌شوند و با جان و سلامت انسان‌ها سر و کار دارند. این‌گونه محصولات برای اینکه در سطح بازار عرضه ‌شوند، باید از گذرگاه‌های کنترلی سختگیرانه‌ای عبور کنند و این امر یکی از ارکان مهم نظام سلامت به شمار می‌آید. 

هاشمی با بیان اینکه برخی شرکت‌های متخلف، محصولات بی‌کیفیت و بدون تایید وزارت بهداشت را با نصب برچسب‌های تقلبی روانه بازار می‌کنند، گفت: این مسئله بسیار خطرناک است و بنده از سازمان غذا و دارو به عنوان متولی این امر انتظار دارم با چنین مسائلی برخورد جدی شود و مسئولان قضایی نیز باید این موارد را با اشد مجازات روبرو کنند.

این نماینده مجلس افزود: نظارت بر امور حساسی همچون عرضه فرآورده‌های بهداشتی تقلبی باید به صورت همگانی صورت گیرد. خوشبختانه با وجود سامانه کنترل اصالت امکان نظارت همگانی بر محصولات سلامت‌محور میسر شده و مردم می‌توانند از سه طریق سایت www.ttac.ir ، سامانه‌ پیامکی 20008822 و همچنین اپلیکیشن موبایل که از سایت سازمان غذا و دارو قابلیت دانلود دارد، اصالت محصولات را استعلام کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت برخی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه فرآورده‌های سلامت‌محور گفت: متاسفانه به دلیل ضعف نظارتی ارگان‌های مسئول، در مواردی دیده شده که این شرکت‌ها اقدام به فروش محصولات تقلبی با برچسب‌های جعلی می‌کنند و این مسئله لزوم نظارت شدیدتر از سوی مسئولان را بیش از پیش نمایان می‌کند. 

وی در خصوص خطرات مصرف مواد غذایی قاچاق در کشور، گفت: بسیاری از مواد غذایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، به صورت حتمی دارای مشکل است. برای نمونه واردات بادام هندی در 2 سال گذشته طبق آمار رسمی گمرک صفر بوده و از آنجا که این محصول تولید داخلی ندارد، بنابراین بادام‌های موجود که به وفور در بازار وجود دارد، به صورت قاچاق تهیه می‌شوند. بررسی‌های بعدی نشانگر این بود که این بادام‌ها از مرجوعی‌های صادرات به کشورهای اروپایی به حساب می‌آیند و متاسفانه مردم ما محصولات مرجوعی را مصرف می‌کنند.