شاخص جدید برای اعلام تورم طراحی شد

 جواد حسین‌زاده معاون اقتصادی مرکز آمار ایران در نشست خبری که صبح امروز در این مرکز برگزار شد با بیان اینکه شاخص‌های قیمت‌های مصرفی کل کشور ترکیبی از شاخص قیمت شهری و روستایی می‌باشد که برای نخستین بار از سوی مرکز آمار منتشر خواهد شد گفت: از جمله نیازهای توسعه در حوزه‌ آمار دسترسی به اطلاعات با جزئیات جغرافیایی است که به همین دلیل مرکز آمار از این ماه شاخص‌ قیمت‌های مصرفی کل کشور را منتشر خواهد کرد.

وی افزود: پیش از این اعلام نرخ تورم به تفکیک شهر و روستا انجام می‌شد و هم‌اکنون این امکان ایجاد شده تا به صورتی کشوری و ملی این آمارها در اختیار سازمان‌ها و کارشناسان قرار گیرد.

به گفته معاون اقتصادی مرکز‌ آمار ایران برنامه جامعی در این مرکز وجود دارد تا آمارهای کلان به تفکیک شهری، روستایی و منطقه‌ای اعلام شود چرا که در حال حاضر نیازها به سمت آمارهای جزئی‌تر و محلی‌تر سوق پیدا کرده است.

حسین‌زاده گفت: در ابتدای هر ماه تورم شهری و روستایی از سوی مرکز‌ آمار منتشر می‌شود که برای تولید این نرخ تورم به 60 هزار کارگاه شهری و 23 هزار کارگاه روستایی مراجعه صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مجموع 350 هزار مزنه قیمتی برای ایجاد این آمار جمع‌آوری شده که مربوط به 451 قلم در سبد شهری و 259 قلم در سبد روستایی می‌باشد.

وی ادامه داد: کارشناسان مرکز آمار در 225 شهرستان، 290 منطقه شهری و 517 آبادی برای جمع‌آوری مزنه‌های قیمتی مراجعه می‌کنند.

معاون اقتصادی مرکز‌ آمار ایران با بیان اینکه در حال حاضر 20 میلیون نفر یا به عبارتی 26 درصد جمعیت کشور در حوزه روستا ساکن هستند گفت: تفاوت معناداری در سطح قیمت و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

حسین‌زاده گفت: طرح هزینه درآمد که هر ساله از سوی مرکز‌ آمار منتشر می‌شود ساختار سبد مصرفی خانوارهای شهری و روستایی متفاوت است به عنوان مثال مسکن سهم 30 درصدی در خانوار شهری و سهم 11 درصدی در خانوار روستایی را دارد.

وی در ادامه گفت: در مرداد ماه تورم ملی 7.9 درصد،‌ تورم شهری 7.7 درصد و تورم شهری 8.8 درصد بوده است.

به گفته حسین‌زاده حدود 40 درصد هزینه روستایی خوراکی و 60 درصد غیر خوراکی می‌باشد در حالیکه در یک خانواده شهری 26 درصد هزینه یک خانواده خوراکی و 74 درصد مابقی غیرخوراکی می‌باشد.

معاون اقتصادی مرکز‌ آمار ایران  با بیان اینکه مناطق روستایی 19 درصد در هزینه خانوارهای کل کشور سهم دارند گفت: 26 درصد تولید ناخالص کل کشور در مناطق روستایی به دست می‌آید و به همین دلیل توجه به این مناطق بسیار مهم است.

حسین زاده با بیان اینکه سال پایه اعلام حسابهای ملی هم اکنون سال 90 است گفت: در مهر ماه سال پایه تورم به سال 95 تغییر خواهد کرد.

وی افزود با تغییر سال پایه سبد کالای تورم شهری از 451 مورد به 455 قلم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مظنه های قیمتی تورم شهری از 220 مورد به 290 مظنه افزایش می یابد.