شهریور هم آمد و پیاز ارزان نشد

افزایش نجومی قیمت پیاز طی ماه های اخیر چندان جای تعجب نیست چرا که طی سه سال اخیر آنقدر پیاز روی دست کشاورزان ماند و خریداری نداشت که اشک تولیدگنندگان را درآورد و برای تولید این محصول  در سال جاری دیگر رمقی برای کشاورز نماند.

با وجود وعده های فراوان مسئولان مبنی بر کاهش قیمت پیاز در  شهریور ماه این امر محقق نشد و قیمت همچنان بالاست.

براین اساس بسیاری از کارشناسان بخش معتقدند که تدوین الگوی کشت شاه کلید بخش کشاورزی است که بیش از پیش باید مورد توجه وزارتخانه قرار گیرد.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که نرخ هر کیلو پیاز بسته به کیفیت از هزار و 800 تا 3 هزار تومان متغییر است که نسبت به هفته های قبل هزار تا 2 هزارتومان کاهش یافته که بنا به گفته مغازه داران این نرخ همچنان بالاست.

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت بازار پیاز اظهار داشت: علی رغم کاهش نرخ پیاز به نسبت هفته های اخیر، اما به سبب محدودیت تولید  قیمت به حالت عادی نرسیده است.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد عرضه،بازار این محصول به زودی متعادل خواهد شد و تنها دستگاه های مربوطه فاصله عمده فروشی تا خرده فروشی باید نظارت نمایند.

شادلو ادامه داد: طی چند روز آینده وضعیت تولید و عرضه متعادل خواهد شد از این رو باید بخشی از محصول در انبار و سردخانه ذخیره سازی شود تا در صورت نوسان قیمت به بازار عرضه شود.

به گفته نائب رئیس اتحادیه باغداران نوسانات محصولات کشاورزی از جمله پیاز ناشی از محدودیت تولید و وجود دلالان در بازار است.

نرخ پیاز به زودی متعادل خواهد شد

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی  از ثبات نرخ پیاز در بازار خبر داد و گفت: البته طی دو هفته آینده با رسیدن محصول نو از آذربایجان پیش بینی می شود که نرخ این محصول متعادل شود.

وی افزود: در حال حاضر نرخ این محصول در بازار عمده فروشی هزار و 500 تا 2 هزار و 200 تومان است که با 30 درصد سود در خرده فروشی به مصرف کننده عرضه می شود.

مهاجران با اشاره به اینکه در این بازه زمانی نرخ منطقی هر کیلو پیاز در عمده فروشی هزار تومان است، تصریح کرد: تا اواسط شهریور ماه و رسیدن محصول جدید باید منتظر تعادل قیمت محصول ماند.