هاروِی به فریاد اوپک رسید

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه گذشته 2 شهریور 1396 با 27 سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن 49.76 دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهار شنبه گذشته (1 شهریور) بشکه‌ای 49.49 دلار فروخته شده بود.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2017، اول تیر ماه رقم خورده و به 42.58 دلار در هر بشکه رسیده بود.

از روز پنج‌شنبه که شدت طوفان هاروِی به سمت قاره آمریکا زیاد شد و احتمال وقوع طوفانی که در 12 سال گذشته سابقه نداشته بود، بالا رفت، قیمت نفت افزایش یافت.

قیمت‌ها در حالی افزایش یافت که تولید نفت در مناطق تحت طوفان برای آمادگی در برابر آن متوقف شد و پیش‌بینی می شود که توقف تولید در صورت ایجاد خسارات شدید ناشی از این طوفان ادامه یابد.

روز جمعه نیز با کاهش ارزش دلار و نزدیک شدن طوفان هاروِی به قاره آمریکا، قیمت نفت نزدیک یک درصد افزایش یافت.

ارزش دلار که قیمت نفت نیز با آن قیمت‌گذاری می‌شود به علت اینکه جانت یلن، رئیس فدرال رزرو هیچ نظری در مورد سیاست پولی این کشور در سخنرانی خود در کنفرانس تحقیقاتی بانک‌های مرکزی در جکسون هول ارائه نکرد، کاهش یافت.

با توجه به اینکه پیش‌بینی شده بود طوفان هاروی جمعه شب یا اوایل شب شنبه در ساحل تگزاس وارد خشکی شود، پالایشگاه‌ها، پایانه‌ها و فعالیت‌های تولید نفت ساحلی و فراساحلی و دیگر زیرساخت‌ها تعطیل شدند یا در حال آماده شدن برای مواجهه با طوفان بودند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که در صورت نیاز به علت تاثیرات طوفان هاروی، آماده است تا از محل ذخایر اضطراری ملی، نفت خام وارد بازار کند.

به این ترتیب، هر بشکه نفت برنت روز جمعه  52.41 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا 48.87 دلار در هر بشکه معامله شدند.

قیمت اوپک برای روز جمعه هنوز بر روی سایت این سازمان بروزرسانی نشده است.

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 25 آگوست 2017  یعنی 3 شهریور ماه برابر با 49.64 دلار در هر بشکه بوده است.

متوسط قیمت نفت در ابتدای سال 2017 تاکنون برابر با 49.64 دلار بوده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.