زیتون ارزان می شود؟

نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون، اظهار داشت:سال گذشته، سال ناآور زیتون بود و تا فصل برداشت چند روزی زمان باقی است که همین امر عاملی برای گرانی زیتون در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تولید نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد، افزود: تا زمان برداشت نمی توان آمار دقیقی از میزان تولید اعلام کرد.

جلالت ادامه داد: طبق روال همه ساله در این فصل قیمت محصول 15 تا 20 درصد افزایش می یابد که مجدداً با آغاز برداشت از 25 شهریور ماه نرخ زیتون در بازار کاهش می یابد.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه ایرانی ها زیتون را چاشنی تجملی غذا می دانند،گفت: علی رغم ضرورت  مصرف روزانه 7 تا 10 عدد زیتون، افزایش قیمت موجب حذف این محصول از سفره خانوارها می شود از این رو نرخ زیتون باید سود تولیدکننده، کارخانه دار و مصرف کننده را به همراه داشته باشد.

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه نیازی به واردات نداریم ، بیان کرد: برخی افراد با مطرح کردن کمبود زیتون و افزایش چشمگیر قیمت به دنبال واردات هستند و این درحالی است که تنها در روغن زیتون مقداری کمبود در داخل وجود دارد که باید از طریق واردات تأمین شود.

وی  با اشاره به ضرورت مدیریت واردات زیتون عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی همانند سایر کشورها برای واردات باید برنامه ریزی صورت گیرد تا تولید داخل دچار آسیب نشود.