نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت پیشنهاد عراق برای تغییر نحوه قیمتگذاری نفت خام در آسیا با مقاومت از سوی پالایشگاهها مواجه شد چراکه میترسند زمان طولانیتر میان قیمتگذاری و تحویل محموله برایشان ریسک بیشتری داشته باشد.
شرکت سومو، شرکت بازاریابی دولتی نفت عراق این هفته تلاش میکند تا بازخورد طرح خود برای تغییر معیار قیمتگذاری نفت بصره در بازار آسیا را در میان تاجران بسنجد. این شرکت قصد دارد تا از ژانویه 2018 قیمتگذاری خود را از معیار موسسه پلاتز به معیار مبادله تجاری دوبی (دی ام ای) تغییر دهد.
این اقدام، بر قیمت عرضه حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز که در آسیا و عمدتا هند، چین و کره جنوبی تاثیر خواهد گذاشت.
اویستین برنتسن، مدیرعامل استرانگ پترولیوم در سنگاپور گفت: «تغییرات چشم گیر است و به دقت توسط نه تنها تولیدکنندگان در خاورمیانه بلکه هر کس که شامل این موضوع میشود، رصد خواهد شد.»
در این روش جدید، از متوسط قیمت ماهانه دیامایی عمان برای قیمتگذاری نفت بصره، دو ماه پیش از بارگیری استفاده خواهد شد. دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه نظیر عربستان، کویت و ایران در ماهی که بارگیری میکنند، قیمتگذاری میکنند.
این بدان معناست که بارگیری نفت عراق در ماه اکتبر، بر اساس دیامایی در ماه آگوست قیمتگذاری خواهد شد. این امر برای خریداران ریسک ایجاد خواهد کرد چراکه پیشبینی تغییرات قیمتی از قبل برای آنها دشوار خواهد بود.
به گفته تاجران، همچنین زمانبندی متفاوت برای قیمتگذاری در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان، مقایسه ارزش انواع مختلف نفت را دشوار میسازد.
برخی از خریداران نگرانند که با توجه به اقتصاد و عوامل تاثیرگذار بر چین، تقریبا 80 درصد نفت خام مورد استفاده در قیمتگذاری دیامایی عمان به سمت این کشور روانه شود.
عدی ایمسیرویس، کارشناس مرکز اقتصاد انرژی دانشگاه سری انگلیس معتقد است: «تغییر به دیام ایی عمان بسیار جاهطلبانه است. من فکر میکنم این اقدام توقفی ایجاد میکند چراکه از نظر فنی انجام این کار بسیار دشوار است.»
سومو تاکنون از انگیزهاش برای این تغییرات صحبتی نکرده است. تغییر به قیمتگذاری بر اساس دیامایی عمان قیمت های بالاتری برای سومو در پی خواهد داشت. متوسط ماهانه قیمتی این شیوه در ماههای مارس تا جولای سال جاری حدود 20 درصد بیش از شیوه پلاتز عمان دبی بوده است.
برخی از تاجران از این اقدام حمایت خواهند کرد. دانستن قیمت نفت عراق 2 ماه پیش از تحویل به آنها اجازه خواهد داد تا محمولههای بصره را بدون مقصد ثابت نگاه دارند و زمان بیشتری داشته باشند تا تصمیم بگیرند که کجا آنها را بر اساس تفاوتهای منطقهای قیمت بفروشند.
یک منبع آشنا با برنامه عراق گفت بهرحال سومو این اقدام را ادامه خواهد داد هرچند که هنوز قطعی نشده است چراکه این شرکت انتظار دارد که موضوعات مطرح شده از سوی مشتریان را حل کند.