واردات بی رویه موتور سیکلت از هندوستان

ابوالفضل حجازی رئیس انجمن صنایع همگن موتورسیکلت سازان ایران در نشست خبری گفت:واردات موتورسیکلت یکی از مشکلات اصلی این صنعت بوده و سالانه بین ٦٠تا ١٠٠هزار دستگاه موتور سیکلت فقط از هندوستان وارد می شود.

 حجازی با اشاره به واردات بی رویه موتورسیکلت بیان کرد: ٢٠درصد بازار در اختیار هندی ها است و همین امر موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی داخلی شده است.

وی ادامه داد: در چین سالانه ٢٠میلیون موتورسیکلت تولید شده که ٧٠درصد آن صادر می شود، درحالیکه زیرساخت ها در آن کشور به مراتب ضعیف تر از ایران است، اما بدلیل حمایت واقعی از تولید در این کشور توان رقابت دربازارهای جهانی را پیدا کرده اند.

حجازی در پاسخ به این سوال که چشم انداز این صنعت را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: چشم اندازی برای این بخش توسط وزارت صنعت تعریف نشده و همین روند واردات،مونتاژ و توزیع ادامه خواهد داشت.

وی افزود: زمانی ٢٢٠کارخانه تولید موتور سیکلت وجود داشت، اما امروز فقط ٣٠ کارخانه  با کمتر از ٤٠درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن موتورسیکلت سازان ایران در خصوص وضعیت اشتغال این بخش گفت: ١٠٠هزار نفر در این صنعت مشغول به کار بودند که اکنون ٧٠درصد شاغلان بیکار شده اند.

وی ادامه داد: کارخانه های تولید موتور سیکلت کمتر از ظرفیت تولید می کنند و قطعه سازان تقریبا صددرصد تعطیل شده اند.

حجازی با بیان اینکه نیاز بازار داخل تولید ٤٠٠تا٥٠٠هزار دستگاه موتورسیکلت است، گفت: درصورتی که از این صنعت حمایت شود قادربه تامین نیازداخل و حتی توسعه صادرات بویژه به کشورهای همسایه است.

وی بیان کرد: تجمیع تولیدی ها یکی از اقداماتی است که اگر صورت می پذیرفت آسیب کمتری به این صنعت وارد می شد و مشکل این است که واحدهای تولیدی موفق اغلب کوچک هستند و توان رقابت دربازارهای بزرگ و بین المللی را تدارند.